Het Belgische merk was al geen groentje in het modelandschap, maar na meer dan 20 jaar straalt hun blauw feller dan ooit. Ik trek dan ook mijn nieuwste Terre Bleue-pak aan en ontmoet de designer ervan, Gert Motmans, en ook Lucas Straetmans, de ontwerper voor de mannencollectie. En dat in het al even indrukwekkende gebouw van Duror Fashion Group, waar ook modelabels Gigue en Zilton huisvesten. We vroegen deze stijlvolle mannen het hemd - en de bodywarmer - van het lijf.
De rode draad terug opgenomen
“Na 20 jaar Terre Bleue hadden we de nood om alles even op een rijtje te zetten. Vanwaar komen we en waar willen we naartoe? Want de essentie, die was wat zoek. Er zat te veel ‘ruis’ op onze collecties. Te veel invloeden, prints en types. Een merk is namelijk meer dan alleen kledij maken. Je creëert ook een band met je klant en die connectie hebben we uitgepuurd in het nieuwe Terre Bleue: designed to love, last and share, for one big framily. Ontworpen voor wie geen extravagante blikvangers wil dragen, maar stijl- en kwaliteitsvolle mode. Want kleed je je goed, dan voel je je goed, en straal je dat uit”, glundert ook Gert. “In september 2022 vond de eerste brainstorming plaats en op 1 februari 2024 hebben we Terre Bleue 2.0 gelanceerd. It’s been a ride!”
Een hart en buikgevoel voor stoffen
“Mijn favoriete moment in het creatieproces is het uitkiezen van de stoffen. Dat zit in mijn vingers, figuurlijk én letterlijk. Zo durf ik wel eens aan een gordijn voelen bij iemand thuis of aan een jas van een vriendin”, lacht Gert. “Er zijn meer stoffen dan je je kan inbeelden en dan gaan wij echt op ons buikgevoel af. Dat tactiele, dat zuivere, is inherent aan onze job en aan wie wij zijn”, schetst Lucas hun passie. “Die selectie gebeurt inderdaad heel intuïtief. Een goeie stof moet in eerste instantie aangenaam aanvoelen. Als deze dan nog eens uit natuurlijke vezels bestaat en bij het thema past, dan valt alles in zijn plooi. Makkelijk wasbaar is natuurlijk ook mooi meegenomen”, knipoogt Gert nog.
Voelsprieten voortdurend op scherp
“Designers zijn van aard heel nieuwsgierig en hebben een enorme ontdekkingsdrang. De keerzijde is dan wel dat er soms te veel op ons af komt. Zo kan de snelheid van onze job voor mij wel eens belemmerend werken”, deelt Gert eerlijk. “Die negatieve prikkels proberen wij dan te vervangen door positieve triggers, zoals muziek, films en kunst”, gaat Lucas verder. “Om te weten wat er leeft in modeland, kijk ik wel eens naar de fashion weeks. Wij brengen geen haute couture, maar het idealisme ervan proberen we wel te vertalen naar ons segment, naar onze klant. Mode is namelijk enorm gevoelig aan wat er gebeurt in de wereld. Wij kijken naar hun creaties, maar zien ook the bigger picture. Het verhaal erachter geeft ons stof tot nadenken, maar onze inspiratie kan evengoed komen van mensen die niet op de runway maar op straat lopen.”
Dezelfde insteek voor vrouwen als mannen
“Gert en ik werken voor een en dezelfde Terre Bleue. Wij zien de mannen- en de vrouwencollectie dan ook als één geheel. Samen halen we inspiratie uit trendboeken, zoeken we naar sfeerbeelden, werken we een thema uit, kiezen we bijpassende kleuren, stoffen en prints en dan pas gaan we onze eigen weg. Zo brengen we met de huidige zomercollectie la vita italiana naar je kleerkast met aardse tinten, intense kleuren en eenvoudige luxe, zoals katoen, linnen en denim. Vooral outfits in eenzelfde kleur en/of materiaal zijn in”, tipt Lucas. “Over één seizoen gaat er trouwens een anderhalf jaar, van moodboard tot solden. Zo hebben we afgelopen februari al de stoffen gekozen voor zomer 2025.”
Ook wel leerkrachten Sustainability
“Met kleine dingen proberen we toch een verschil te maken. Zo lanceerden we ons eigen ecologisch wasproduct en organiseren we Swapping Days waarbij je jouw preloved Terre Bleue-stuks een tweede leven kan geven. Wij als designers proberen ons steentje bij te dragen met duurzame stoffen, maar het is en zal altijd een uitdaging blijven. We botsen wel eens op onze limieten, maar alles wat we kunnen doen, doen we, en met heel veel wilskracht”, spreekt Gert voor gans het team. “Als merk hebben wij ook de taak om onze consumenten mee te nemen in het sustainability-verhaal. Eenmaal ze er zelf meer en meer voeling mee hebben, dan zijn we denk ik vertrokken. Het begint met kledij dat je lang wilt en lang kan dragen. En daarvoor steken wij graag de handen uit de mouwen”, straalt het designersduo.
Mijn favoriete stuk uit de zomercollectie is:
Lucas: Dat is eigenlijk als moeten kiezen tussen je kinderen, maar in de mannencollectie springt voor mij de jeansbroek ‘Ward’ er wel tussenuit, met zijn vernieuwde snit en mooie wassing zonder chemicaliën.
Gert: Het silhouet waarin we geslaagd zijn twee prints te combineren. Een dessin kan namelijk een collectie maken of kraken, maar we mogen onze printrijke heritage niet vergeten. Het is mooi, fris, pittig en belichaamt Terre Bleue 2.0.
Mijn favoriete designer is (en niet elkaar):
Gert: Dat varieert van seizoen tot seizoen, maar Jacquemus blijft mij verrassen. Hoe hij de mensen nieuwsgierig maakt én houdt? Dat is iemand die mij doet dromen, net als Dries Van Noten op eigen bodem.
Lucas: Gert was mij voor, maar naast Jacquemus ben ik ook wel onder de indruk van John Galliano zijn comeback. Wat hij voor Maison Margiela gecreëerd heeft? Zijn storytelling en de focus op mode als kunst doet me denken aan de collecties van wijlen Alexander McQueen, en vind ik heel inspirerend.
Mijn droomklant is:
Lucas: Mathieu Terryn! Maar eender wie ik in onze kleren zie rondlopen, maakt mij trots.
Gert: Dan ga ik voor Marie Wynants. Hun synergie is wat wij ook tussen onze vrouwen- en mannencollectie willen creëren.
De Terre Bleue-Swapping Days gaan door op 25, 26, 27 en 28 april in de winkels Nieuwpoort, Knokke, Oostende en Brugge.
www.terrebleue.com