Lingerie
Is je beha uitdoen het eerste wat je doet wanneer je thuiskomt? Dan heb je nog geen beha van lingeriegroep Van de Velde geprobeerd, beter bekend als de makersfamilie achter de Belgische merken Marie Jo, PrimaDonna en Andres Sarda. Met een eeuw en 5 jaar op de teller en beha’s die jarenlang meegaan, is tijdloosheid de insteek van hun verhaal. Mai Judeh, hun goed- en mooilachse Creative Manager, nam ons van naald tot draad mee.
Liefde tot op de millimeter
“Ik wist welk setje er aan het derde rek links in de winkel hing”, bekent Mai haar vroege voorliefde voor lingerie. “Na mijn studies Modevormgeving aan de Kunstacademie belandde ik eerst in fast fashion, waar ik per seizoen 500 stuks moest ontwerpen. Ik vroeg mij dan ook af wat ik met mijn tijd ging doen, toen Liesbeth Van de Velde tijdens mijn sollicitatiegesprek zei dat ik 10 reeksen per seizoen zou maken. Wel, ik heb het nog nooit zo druk gehad”, lacht ze. “We werken namelijk 18 maanden aan één snit. Elk stofje, elastiekje, naadje, wordt tot in de detail bekeken, door gans ons team, de borduurhuizen én de stoffenleveranciers. Karel Van de Velde zei altijd: ‘Het verschil tussen een goeie beha en een perfecte beha, zit in de millimeter’. Die liefde voor het product, dat is voor mij het mooiste aan deze job.”
Je alter ego en tweede huid
“Als ik aan tijdloos denk, denk ik aan dingen die je niet koopt vanwege een trend of in een opvlieging, maar omdat het goed bij je past, als persoon. Iets dat je keer op keer die spark of joy geeft. Iets dat je nooit beu geraakt. En voor mij, is dat lingerie. Zo heb ik nog beha’s liggen die meer dan 10 jaar oud zijn, waar ik maar geen afstand van kan nemen. We vertalen de modetrends wel in onze collecties, maar lingerie is en blijft iets lichamelijks, iets persoonlijks. Het ligt op je huid en dicht bij je hart. Zo kan iemand die heel sober gekleed is, net iets heel vrouwelijks, speels of uitdagends eronder dragen, en omgekeerd. Lingerie kan je alter ego zijn en moet aanvoelen als een tweede huid. Toen ik mijn allereerste Marie Jo-beha aandeed, voelde ik mijn schouderbandjes niet, mijn rug niet, mijn beugel niet. Niets. Ik voelde mij goed, vrij en mooi.”
Dankjewel elasthane en Coco Chanel
“De evolutie in de stoffenindustrie en de emancipatie in de vorige eeuw hebben lingerie een duwtje in de rug gegeven. Het rekbare elasthane heeft vrouwen letterlijk bevrijd uit de strakke stoffen, harde stukken en geveterde naden van het korset. Dankzij modeontwerpers als Coco Chanel kwamen vrouwen nog meer in beweging en kwamen ze hun keuken uit, op weg naar de werkvloer. Maar in de grote maten bleef lingerie nog vele jaren iets puur functioneels. Je droeg een beha tegen de pijn and that’s it. De body positivity movement bracht daar gelukkig verandering in. Ook dient lingerie vandaag niet meer voor de male gaze. Je draagt het voor jezelf, om je goed en mooi te voelen. Uit empowerment.”
Schouderbandje mag opnieuw uitsteken
“Wat wel al zo’n 25 jaar meegaat, is het iconische schouderbandje van Marie Jo. Je zou denken dat het ooit wel eens oubollig wordt, maar doordat de mode zich laat inspireren door de nineties is het nu zelfs hipper dan ooit. Lingerie mag dus zoals vroeger opnieuw zichtbaar zijn, zonder dat het daarom sexy of provocerend is. Een randje boven je lagetaillebroek of kant onder iets transparant is net cool, speels, smaakvol, experimenteel. En daar staan wij natuurlijk helemaal achter. Zo kwamen we vorig jaar op kousenvoeten af met ons allereerste harnas, heel stijlvol en niet-SM-gerelateerd, en dat was tot onze verbazing in no time uitverkocht.”
Collega’s en fans als paspoppen
“Marie Jo, PrimaDonna of Andres Sarda, elk merk heeft haar eigen handtekening en klant, en dat proberen we heel sterk te bewaren. Toch werken we onderling heel nauw samen en proberen we elkaar te inspireren. 95% van mijn collega’s zijn vrouwen, dus alle creaties kunnen in-house gepast geworden. Hiervoor nodigen we ook geregeld onze klanten uit. En hoe timide ze het pashokje binnengaan, hoe zelfzeker ze eruit komen. Er valt precies een soort last van hun schouders, letterlijk en figuurlijk, en dat is wondermooi om te zien. Wie kan er dan beter vertellen dat dit ook met jou kan gebeuren? Zij zijn onze ambassadeurs, voor wie we alles doen. Daarom tonen we onze collectie niet altijd op professionele modellen, maar mogen zij ook eens in de schijnwerpers staan. Van de eerste beha tot de laatste, wij willen voor eeuwig jullie maatje zijn.”
De Van de Velde-voelsprieten
“Ik werk al jarenlang nauw en naadloos samen met de fantastische Carole Lambert, Head of Brands and Design, en ook van Liesbeth Van de Velde, nu Fit Expert, heb ik veel geleerd. Zij heeft een gigantische knowhow over de pasvorm, maar ook een uiterst fijn gevoel voor mode. Ik weet niet wat het is, maar sommige mensen hebben van die voelsprieten. Ook zij maakt altijd de juiste keuze en doet altijd de juiste vertaling. Als kind huppelde zij hier al rond; het zit in haar DNA”, bewondert Mai eigenlijk elk familielid. “Lien Van de Velde, iemand van de jongste generatie, is Innovation Manager. Van paspiegels die jouw maat kunnen bepalen tot paspoppen die onze gemiddelde klant voorstellen, ook zij en haar team zijn met zeer indrukwekkende dingen bezig. Lingerie is tijdloos, maar de makers ervan, die staan niet stil.”
Ik ga nooit naar het werk zonder: Mijn laptop. En die gaat ook iedere avond weer mee naar huis.
Dit kan niet door de beugel: Overconsumptie. Het niet doordacht kopen van dingen.
Mijn favoriete beha: De ‘Tom’ van Marie Jo in happy and silky pink uit de nieuwe zomercollectie. Of misschien de ‘Melipha’, een groene bralette zonder beugel, die superluchtig is en toch alles op zijn plek houdt. Sorry, ik kan niet kiezen!
Ik moet meer tijd vrijmaken voor: Wandelen in de natuur. Of nee, eens lekker niksen. Mijn laptop aan de kant, gsm aan de kant en gewoon nietsdoen.
Ik verlies de tijd uit het oog wanneer ik: Aan het scrollen ben naar inspiratie. Ik kan een uur naar plaatjes kijken op mijn gsm.