Doorgaan naar content

“Ik hoop dat Peterselie een begrip wordt. Dat je niet eerst aan het kruid maar aan de tas denkt”

Kijk en leer: de duurzame en genderfluïde boodschappen van handtassenontwerper Bjorn Ghyselen

De handtassen van Bjorn Ghyselen (26) zijn net als de gefrituurde peterselie bij je garnaalkroketten: het doorstaat de tijd en zowel man als vrouw kan het smaken. De naar Brussel uitgeweken Pannenaar draagt zowel duurzaamheid als gendergelijkheid op (en in zijn) handen met zijn unisex handtassen uit leftover leer. “Ik selecteer het leer met zorg uit allerlei stocks in Italië, het leder-walhalla. Ik snuister daar tussen overschotten van Dior en Versace”, glundert de stijlvolle Bjorn. Ons gesprek verliep even zacht, soepel en naadloos als zijn creaties.

Wat gaf je de stof tot nadenken om unisex handtassen te ontwerpen?

“Ik wou altijd al mijn eigen universum scheppen”, antwoordt Bjorn. “Maar daarom niet per se in de modewereld. Zo hou ik ook van kunst, film en muziek. Ik ging dus hard op Tumblr vroeger”, lacht de nilliesblogger. “Ik moest en zou ooit dingen creëren, maar het is pas wanneer ik begon te werken dat ik echt nood had aan die creatieve uitlaatklep”, vertelt hij verder. “Ik ondervond zelf dat handtassenmerken nog te vaak mannen uitsluiten, terwijl wij ook maar gewoon onze spullen ergens in kwijt willen. Met Peterselie wil ik hier dus een einde aan breien”, ijvert Bjorn. “In Brussel en Gent zie je hier en daar al mannen rondlopen met een handtas, maar West-Vlaanderen loopt altijd wel iets achter op modevlak”, geven we hem geen ongelijk. “Zo voelde de Westkust eigenlijk altijd al wat te ‘klein’ voor mij. De eerste lockdown heb ik wel aan het zeetje doorgebracht. Elke dag een strandwandeling, love it”, straalt Bjorn.

“Ik ondervond zelf dat handtassenmerken nog te vaak mannen uitsluiten”
Bjorn Ghyselen

Hoe kom je - in godsnaam - aan de naam Peterselie?

“De naam was er al voor de handtas”, doet Bjorn uit de doeken. “Wat ik ook ging creëren, ging ik sowieso onder de noemer ‘Peterselie’ op de markt brengen. De naam is ontstaan als een inside joke met vrienden. Zo heb ik ooit een finsta (fake Instagramaccount) aangemaakt onder deze naam”, lacht hij. “Nu zie ik het als een knipoog naar mijn West-Vlaamse roots. Ik voel me een Brusselaar, maar ik ben opgegroeid met peterselie uit de tuin”, herinnert hij zich nog goed. “Daarnaast is het woord ‘peterselie’ ook genderneutraal en esthetisch mooi. Die 4 e’s brengen rust in mijn hoofd”, licht Bjorn nog toe.

Deadstock leather breng jij terug tot leven in je creaties?

“Mijn handtassen, inclusief de voering, zijn inderdaad gemaakt uit leftover leer van andere merken. Die vellen zijn nog in perfecte staat”, verzekert de duurzame designer. “Ook al heb ik een kleurenpalet in mijn hoofd, ik kom trouwens altijd buiten met iets anders. Zo heb ik de kleuren plum purple en vanilla cream van mijn drop op 6 maart nog in januari op de kop getikt”, illustreert hij. “Ook voor de productie werk ik nauw samen met een atelier in Padova, op een kwartier van Venetië. Hun expertise is uitmuntend, wat nodig is met deadstock leather. Elk vel leer verschilt, wat de embossing (het in reliëf drukken van ‘peterselie’ op de tassen) soms bemoeilijkt. Mijn Belgisch-Italiaanse product developer volgt er alles op, maar zelf volg ik ook leerlooi en Italiaans om nog meer voeling met de productie te hebben”, laat de jonge ondernemer nog weten.

“In de campagnebeelden van het Modemuseum sta ik naast Delvaux”
Bjorn Ghyselen

Je dropt nu en dan een nieuw model?

“Inderdaad, ik produceer en lanceer”, verduidelijkt Bjorn. “Zo maakt het ook niet uit of er veel of weinig stock is van één soort leer. Dat maakt het alleen nog maar meer limited edition”, knipoogt hij. “Zolang van elke drop maar het kleurenpalet klopt, de kwaliteit goed is en er wat zwart in zit”, oppert Bjorn, bijna van hoed tot schoen in het zwart gekleed. “Ik werk dus niet met collecties, bestsellers of volgens de seizoenen, maar hierdoor kunnen mijn handtassen wel niet in de winkels liggen. In 2024 wil ik hier verandering in brengen. Leer moet je kunnen voelen, zien en ruiken”, meent hij. “De derde tas wordt trouwens de kleinste tot nu toe”, licht Bjorn al een tipje van de sluier op. “En zal dezelfde filosofie dragen als de schoudertas en de tote bag: simpel, embossed en genderfluïde. Het moet de tijd doorstaan.”

Vrouwen en mannen zien rondlopen met een Peterselie-tas. Wat doet dat met je?

“De eerste adrenalineshot kreeg ik van een bestelling uit het buitenland”, deelt Bjorn. “Dat niet alleen je vrienden, familie en kennissen er één koopt, bevestigt wel dat je iets vast hebt dat werkt. Dat is dan ook de reden dat ik van Peterselie mijn hoofdberoep heb gemaakt”, verklaart hij. “Ik ben nog maar een half jaar bezig en ik mocht al deel uitmaken van de expo ‘Bags: inside out’ van het Modemuseum in Hasselt. In de campagnebeelden sta ik naast Delvaux”, dringt het nog niet helemaal door bij Bjorn. “Ik wil gewoon alles goed doen en vooral hoe ik het voor ogen heb.”  

In handbereik of niet: wat hoop je nog te bereiken?

“Ik droom niet van bijvoorbeeld 100 verkooppunten”, reageert deze immaterial boy. “Wel hoop ik dat Peterselie een begrip wordt. Dat je niet eerst aan het kruid maar aan de tas denkt”, verlangt Bjorn. “Of aan andere accessoires, want ik blijf verder experimenteren. Daarnaast wil ik de mindset over handtassen doen veranderen, zoals ontwerper Raf Simons doet bij kledij. Handtassen zijn voor iedereen”, drukt de bezieler van Peterselie op het hart.

Tekst: Isabeau Verbist — Foto: Carolle Servayge
Ik wil ook m'n verhaal in De Zeeparel!

Deel dit artikel gekopieerd

  • https://zeeparel.be/magazines/lente-editie-2023/peterselie-bags

Misschien vind je deze artikels ook interessant.