Doorgaan naar content

“Kledij helpt mij om in een rol te kruipen”

In de kast van Emma Moortgat

Knijp ons, want dé Emma Moortgat (30) – dochter van het iconische biermerk, actrice in Dertigers en Knokke Off én het gezicht van cosmeticamerk Sisley – heeft toegezegd. Blijkt onze girl crush nog eens een harde werker, (te) streng voor zichzelf en enorm leergierig te zijn. In tegenstelling tot haar do nothing club-broek, stroopt ze namelijk zonder aarzelen haar mouwen op, tovert ze de beste ideeën uit haar hoed en haalt ze nog meer hoofdaccessoires uit haar Duvel-trolley. Achter de schermen praat Emma ook openhartig over de balans tussen haar acteerwerk en het familiebedrijf, een tweestrijd die zich ook in haar kleerkast weerspiegelt. Zo draagt ze vandaag een limited edition Meryll Roggejeans en morgen een Natan-pakje van haar oma. Emma Moortgat blijft verrassen, op én naast het scherm.

Jommeke als stijlicoon

Zelden zagen we iemand zo zorgvuldig met haar kleren omgaan, verpakt in plasticfolie voor de autorit. Voor Emma is mode namelijk meer dan een lapje stof: “Je drukt er je persoonlijkheid mee uit, en dat vind ik er zo geweldig aan. Kledij helpt mij dan ook om in een rol te kruipen.” Ook naast de set zweert ze niet bij één stijl. “Ik hou van experimenteren. De ene dag ga ik voor French chique uit de jaren 60, de andere dag voor tomboy: cool, oversized en chill.” Een tikkeltje mannelijk mag best, zoals een pak met sneakers of een baggy jeans met een tanktop. Haar jeugdheld blijkt dan ook geen Disney-prinses te zijn, maar stripfiguur Jommeke: “Ik zal nooit té girly gekleed zijn. Ik ben geen poppemieke.” Dat heeft ze blijkbaar mee van haar mama, die als freelancer werkt voor modeontwerpster Sofie D’Hoore.

Ongewassen jeans en slechts één handtas

Ergens haar broek aan vegen? Nooit. Emma is altijd van naald tot draad voorbereid. Zo hangen haar favoriete kledingstukken al klaar. “Als ik iets doe, wil ik het goed doen.” Ons oog valt op de gouden Saint Laurent-blazer, die ze droeg op de première van Knokke Off 2: “Vintage, daar voel ik mij het best in.” Haar duurste stuk? De handgeschilderde broek van Meryll Rogge, waarvan er slechts tien bestaan. “Ik heb ze nog nooit gewassen”, bekent Emma blozend, en niet omdat ze halfnaakt op het bed ligt met een boek als beha – een idee dat door haar hoofd flitste. “Details maken je outfit af”, toont ze vervolgens haar verzameling accessoires. Al bezit ze slechts één handtas – een borstzakje dat zelfs naar trouwfeesten meegaat – de zonnebrillen en hoofddeksels stapelen zich op. “Zelfs mijn haar zie ik als een accessoire. Ik had dit kapsel trouwens vóór Angèle en vóór het een trend werd”, lacht ze. “Als iedereen rechts gaat, ga ik links.” Zo stond ze al eens in een bananenpak op een festival. “Crocs, Desigual of ‘naakt’ op de rode loper zoals de vrouw van Kanye West: you do you. Ik oordeel niet snel. Er mag wat humor in zitten.”

Hermès x Moortgat

Emma loopt nooit naast haar schoenen, zelfs niet wanneer ze over de rode loper wandelt. “Een persoonlijke stylist of make-upartiest durf ik mij nog niet toe-eigenen. Misschien als ik ooit op het Filmfestival van Cannes of op de Oscars sta,” lacht ze. Een styliste zei echter ooit dat ze geen hulp nodig heeft – en wij geven haar gelijk: “Ik weet inderdaad wat ik wil, en dat mag best speciaal en met een statement zijn.” Zo bewondert ze Elisabeth Lucie Baeten, die op de Kastaars verscheen in een jurk van arafatsjaals. “Of Pommelien Thijs, die geen merchandise maakt, maar de T-shirts van haar fans laat bedrukken.” Dromen doet Emma alvast van een samenwerking met Hermès: “Als familiebedrijf delen we dezelfde waarden: duurzaamheid, kwaliteit en ambacht. Zij schakelen geen ambassadeurs in, en dat maakt het alleen nog maar aantrekkelijker”, vertelt Emma, terwijl ze haar Duvel-kousen terug aantrekt.

Schoonheid zit vanbinnen

Haar outfit van de dag bedenkt Emma voor de badkamerspiegel. Haar skincare-routine houdt ze simpel – reinigen, serum, crème – en ook op lagen make-up zal je haar nooit betrappen: “Fond de teint, blush, gekrulde wimpers en mascara. Meer heb ik niet nodig.” In het begin van haar acteercarrière worstelde Emma echter met acne, wat haar op zoek deed gaan naar de juiste producten. “Ik kwam vooral tot het besef dat een gezonde huid van binnenuit komt: voeding, balans en zelfzorg.” Ze doet dan ook vaak aan zelfreflectie: “De acteerbranche is een moeilijke wereld, vol afwijzingen. Daarom werk ik voortdurend aan mezelf, om beter te worden en sterker in mijn schoenen te staan.” Voorlopig stapt Emma dus niet in het familiebedrijf: “Een egoïstische keuze, maar wel de leukste”, geeft ze eerlijk toe. Toch sluit ze niets uit en voelt ze zich betrokken: “Ik wil niet alleen ‘de dochter van’ zijn, maar volledig afstand nemen? Dat kan ik niet.”

Glitter, glamour, rental

We nemen afscheid aan de lokale marktkraampjes, waar Emma nog snel haar groenten koopt. Ze houdt van duurzame producten, net zoals in haar modekeuzes: “Ik draag Belgisch, koop vintage of huur zelfs mijn kledij.” Zo leent ze af en toe stukken uit bij Prose Studio, in de Flageywijk in Brussel, of bij Just Waldo in Gent: “Het leuke aan rental is dat je eens iets geks kunt proberen, zonder dat het in je kast blijft hangen. Een geweldig systeem om duurzamer te shoppen.” Emma is dus allesbehalve materialistisch en dat siert haar nog meer: “Ik kan genieten van glitter and glamour, zolang ik de juiste boodschap uitstraal.” En die luidt als volgt: koop Belgisch of vintage, in plaats van fast fashion en impulsief. “Ik ben natuurlijk geen heilige. Fast fashion is verleidelijk en goedkoper, maar ik probeer wel twee keer na te denken voor ik iets koop.” Vroeger shopte ze weleens om zich beter te voelen – wie niet? – maar inmiddels beseft ze dat ook geluk van binnenuit komt. “Voel ik mij goed in mijn vel, dan voel ik mij zelfs goed in een jogging.”

Mijn levensmotto luidt: “Tout seul, on va toujours plus vite. Mais ensemble, on va beaucoup plus loin”, de eerste zin uit Loin d’ici van Zwangere Guy.

Je poweroutfit: Het op mijn maat gemaakte superheldenpak – met cape, vleugels én oranje pruik – van mijn personage Tante Roxy, in een nieuwe kinderfilm. Daar voel ik mij héél cool in.

Dit red ik uit een brand: Een juweel dat ik van mijn ouders heb gekregen of een ring die ik van mijn oma heb geërfd.

Oudste item in mijn kleerkast: Een pyjama van Woody.

Standaard in mijn handtas: Zakdoeken – ik heb 24 op 7 een loopneus – mijn borstel en een lippenstift van Sisley.

Favoriete parfum: Papyrus Moleculaire van Maison Crivelli.

Alternatieve carrière: Manager van een bedrijf dat bij mij past.

Favoriete dag van de week: Woensdag. Dan zit ik in een goede weekflow en heb ik mijn ritme gevonden. Mijn weekenden kunnen al eens onvoorspelbaar zijn.

Mijn go to-lunch: Toast met avocado en ei.

Mijn droomrol: Het vertolken van France Gall, de zangeres van Ella Elle l’a, of Marlene Dietrich, een Duitse superster uit de jaren 30. Een rol waar ik echt in de huid moet kruipen van een artiest, zoals Timothée Chalamet die Bob Dylan speelt. Ik ben alvast mijn dans- en zangskills aan het uitbreiden

Tekst: Isabeau Verbist - Foto’s: Carolle Servayge
Ik wil ook m'n verhaal in De Zeeparel!

Deel dit artikel gekopieerd

  • https://zeeparel.be/magazines/mode-editie-2025/kledij-helpt-mij-om-in-een-rol-te-kruipen

Misschien vind je deze artikels ook interessant.