Doorgaan naar content

“Wat ben je met een uitgebreid CV, als je niet eens kan doen wat je graag doet?”

Elvan Kalemkus van blazermerk Rebelle stak de handen uit de mouwen

Al ooit eens geprobeerd om een blazer van Rebelle te scoren? Mission impossible! Ze gaan nog sneller de deur uit dan de combitickets van Pukkelpop. We spreken af met Elvan Kalemkus (38), het brein achter Rebelle en de founder van Maison Majé, een kleurrijke winkel op de Lombardenvest in Antwerpen. Deze Turks-Belgische spraakwaterval mixt het Oosten en het Westen in haar ontwerpen, net zoals Dries Van Noten, haar grote voorbeeld. “De Aziatische mouwen tegenover de Westerse blazer geeft mooi het contrast weer tussen mijn twee werelden”, vertelt Elvan, terwijl ze een yuzu-taartje uit haar mouw schudt.

Elvan Kalemkus

The Devil Wears Prada

“Voor mijn 5de verjaardag kreeg ik een tekenplaat cadeau, zo een waar je aan kon draaien om outfits samen te stellen, en bij de barbiepoppen ging het mij enkel om hun roze outfits”, lacht deze creabea pur sang. “Als tiener wou ik dan een naaimachine, maar die heb ik nooit gekregen. ‘Te weinig werkzekerheid’, zei mijn mama, die trouwens zelf door mode gepassioneerd was en af en toe jurkjes voor me maakte, samen met mijn tantes. Uiteindelijk heb ik architectuur en grafisch ontwerp gestudeerd, én nog een lerarenopleiding gevolgd. Maar wat ben je met diploma’s en een uitgebreid CV, als je niet eens kan doen wat je graag doet? Ik begon als grafisch ontwerper bij JBC en werkte me op tot Print Designer van de Fashion Department, mijn absolute droomjob. Ik waande me in de film ‘The Devil Wears Prada’, omringd door goedgeklede mensen en met owner Ann Claes als Meryl Streep, maar dan veel liever.”

2 mouwen, 1 blazer

“Ik koop al lang tweedehandsblazers en ben al jaren vaste klant op stoffenbeurzen, maar zowel met mijn verzameling stoffen als de blazers heb ik lang niets gedaan. Op een random dag bracht ik mijn twee hobby’s samen - letterlijk, met naald en draad - en werd ‘Rebelle’ geboren. Een mix van ‘recycled’ en ‘Belle’, omdat iedereen mij Elle of Ellebelle noemt, en een knipoog naar mijn rebellie tegen fast fashion. In het begin maakte ik alle blazers zelf, nadien kreeg ik hulp van een vriendin en nu werk ik samen met verschillende ateliers om de vraag te kunnen bijhouden. We maken er maandelijks 400, dus het is een zeer intensief project. Zo scroll ik dagelijks op Vinted en vind je me wekelijks in tweedehandswinkels of op overstock- en faillissementverkopen. Er zitten vaak pareltjes van Burberry, Gucci of Zegna tussen, maar toch hou ik de prijssetting gelijk, om voor iedereen toegankelijk te blijven.”

Dankjewel Els Keymeulen

“Het is eigenlijk allemaal begonnen bij influencer Tiany Kiriloff. Een tijdje terug kwam ze langs in de winkel en kocht ze een blazer van Rebelle. Niet veel later stond ook bestie Els Keymeulen voor de deur, de hoofd­­-redactrice van Feeling, en nam ze er ook twee naar huis”, vertelt Elvan enthousiast. “Toen Els een blazer droeg tijdens een shoot met Zita Wauters, wou Zita absoluut met haar blazer op de foto staan. Wanneer dat nummer uitkwam, is de verkoop de lucht ingegaan en gaat mijn voorraad stoffen er alsmaar sneller door. Daarom speel ik wel eens met het idee om zelf mijn stoffen te ontwerpen, al zou dat niet meer 100% ‘groen’ zijn. Toch ben ik er mij van bewust dat op alles een vervaldatum staat. Het is belangrijk om Rebelle te blijven heruitvinden.”

Zweten in sweaters

“Wanneer ik nog een office girlie was, droeg ik dagelijks blazers. Maar nu bestaat mijn job uit lopen en vliegen, van de showroom naar de winkel tot de ateliers, en daarvoor is een blazer echt niet handig. Door de grote mouwen blijf je ook gewoon hangen aan alle klinken”, schaterlacht ze uit ervaring. “Ik kan mijn eigen Rebelle-blazer ook nooit lang aanhouden in de winkel, want dat verkoopt nog beter dan op de kapstok. Doordat de winkel 7 op 7 open is, zit opkleden er ook al even niet meer in, dus momenteel leef ik in sweaters. Nu begrijp ik waarom ontwerpers altijd in het zwart gekleed zijn. Er is gewoon geen tijd.”

Grootste droom: Een complete kledinglijn hebben. Binnenkort komen er wel upcycled rokken aan.

Mijn favoriete merk is: Gucci, een eclectisch merk met een vintage vibe. Na het zien van de film ‘The house of Gucci’ ben ik nog fanatieker beginnen zoeken op Vinted.

Ik krijg een krop in de keel van: Onrecht tegenover dieren en kinderen. Je zal me nooit betrappen op het dragen van een bontjas en ook die kindercampagne van Balenciaga, met knuffels in bondage-outfits, vond ik not done.

Ik moet meer tijd vrijmaken voor: Mijn familie. Zij zijn mijn alles.

Mijn favoriete kledingstuk is: Een blazer van Dries Van Noten. Daar zou ik dus nooit in knippen.

Ik kijk op naar: Mijn mama, tantes en Ann Claes van JBC. Zij is onderneemster, moeder, creatieveling, leider en een mooi spiritueel persoon.

Deel dit artikel gekopieerd

  • https://zeeparel.be/magazines/lente-editie-2024/elvan-kalemkus-van-blazermerk-rebelle-stak-de-handen-uit-de-mouwen

Misschien vind je deze artikels ook interessant.