Het is vrijdag de 13e, maar ons geluk kan niet op. Om 14u staat er namelijk een video call ingepland met ons favoriete duo, Els Keymeulen en Kristin Stoffels, even onafscheidelijk als je mooiste two piece. Met hun pen vuren ze voor de Feeling de allernieuwste must-haves af, maar met hun stomer in de aanslag gaan ze met hun vintageshop ‘le freddie’ de strijd aan tegen fast fashion. Nog geen 20 minuten voor het interview spraken Manou en ik nog een ander F-woord uit, want het noodlot sloeg toe: ons internet viel uit. Gelukkig was de kink in de kabel - letterlijk - snel hersteld en konden we het over de rode of beter gezegd ‘groene’ draad hebben van hun duurzaam concept. A little starstruck kleurden onze wangen al rood genoeg, want even tussen ons: hoe cool is dit?!
Wist je dat Els en Kristin hun niet-tweedehands aankopen van afgelopen jaar op één hand kunnen tellen? Ook wij waren van onze sokken geblazen: “Vintagewinkels hangen vol met trends die er vandaag ook zijn”, legt Kristin uit. “Alles komt terug, maar waarom dan niet de originele versie dragen? The real OG’s”, omschrijft ze. “We kijken maar al te graag van op de front row naar de trends die heet van de naald zijn, maar dat we mensen aansporen om te blijven consumeren kroop toch ergens in onze kleren”, verklaart Els. “Die jeans is uit, die jeans is in. Koop dit, koop dat… Dat dubbel gevoel gaf ons de stof tot nadenken om zelf de handen uit de mouwen te steken. En in juni 2019 was le freddie geboren, onze online vintageshop. We wilden een stoere meisjesnaam, maar ‘the freddie shop’ luidde iets te street. Zet ergens een ‘le’ voor en het klinkt meteen chic”, knipoogt ze. “We zijn part of the problem, maar nu ook een part of the solution”, aldus het mode- en nu ook milieubewuste topduo.
Elk kledingstuk is hand-picked. Welke kleren halen jullie van onder het stof om er een tweede leven in te blazen?
“Wij kiezen heel hard op gevoel”, vertelt Kristin. “Wij kopen aan bij buitenlandse, vaak Italiaanse leveranciers, die heel goed weten wat we willen. We sturen hen ook altijd op voorhand onze materialen en moodboard door. Sinds de coronacrisis gebeurt het selecteren trouwens digitaal waarbij ze één voor één elk stuk tonen en wij ze af- of goedkeuren, als een soort tinder voor kledij”, grapt ze. “Het aanbod is wat het is. Je hebt geen meerkeuze in vintage. En dat maakt het net leuk. We hebben een idee voor ogen, maar het is altijd een verrassing”, glundert Kristin. “We hebben een enorme voorliefde voor de jaren 80 en delen die met onze klanten”, vult Els aan. “Denk volume, power, kleur. Merken zoals Versace en Thierry Mugler. Wij houden niet van basisstukken”, oppert het duo, beide met een effen, grijze trui aan. “Oké, we hebben nog onze sportoutfit aan, maar we zijn verre van basic”, lachen ze. “Is het met felle kleuren, brede schouders, glitters en borduursels, dan kopen we het aan.”
Hoe dragen jullie nog zorg voor het milieu?
“We zijn lang op zoek gegaan naar een duurzame manier om de bestellingen bij onze klanten te brengen”, vangt Kristin aan. “Zo zijn onze zakken en zijdepapier van gerecycleerde materialen gemaakt, bieden we local pickup aan of leveren we zelf, met de bakfiets. We verwarmen ook zeer weinig”, lacht ze (ietwat groen). “Daarnaast werken we samen met bpost, toch één van de duurzamere distributiebedrijven in België. Het grote nadeel is dat duurzaam ook altijd duurder is. En daarom niet altijd met een betere service. ‘Vandaag besteld, morgen in huis’ zit er ook bij de consument ingebakken”, zegt Kristin. “Zo ook gratis verzending”, voegt Els er nog aan toe. “Wat helaas niet bestaat, want iemand moet het betalen. Wij bieden dus geen free shipping aan, wat ons ook wel klanten kost”, geeft ze (h)eerlijk toe. “Ten eerste zijn we een te klein bedrijf en ten tweede hebben we ergens de verantwoordelijkheid om shoppers (her) op te voeden. Vandaag een broek bestellen en morgen een paar kousen, hoe onvoorstelbaar belastend is dat niet voor het milieu?”, zegt Els. “We nemen de verzendingskosten niet op ons, maar er mag wel geretourneerd worden, wat uitzonderlijk is in een tweedehandsconcept.”
Merken jullie in 4 jaar le freddie dat er ondertussen meer stilgestaan wordt bij slow fashion?
“Dat niemand anders het kledingstuk heeft is en blijft de grootste drijver bij onze klanten”, reageert Els. “Er zijn enkele medestrijders die uit duurzame overwegingen shoppen bij ons, maar ze zijn nog steeds in de minderheid. Tweedehands is populair, maar nog altijd meer omwille van de lage prijs en omwille van het unieke aanbod”, licht ze toe. “De modewereld zelf is er zich wel van bewust en meer en meer merken zoeken naar duurzame alternatieven. Maar we moeten ons wel afvragen wat hun beweegreden is. Wilt het label structureel sustainable zijn of gewoon op, en dan weer van, de kar springen? Voor we de samenwerking met H&M aangingen, wilden we dan ook zeker zijn dat zij écht bouwen aan een duurzame toekomst,” vertelt Els.
Om toch even onze stoute schoenen aan te trekken: is en blijft H&M geen fastfashionretailer? Waarom dan toch een collab met deze keten?
“Toen ze ons de vraag stelden hebben we dus inderdaad eerst getwijfeld om met hen in zee te gaan”, deelt Els. “Tot we Pär Lindbäck spraken, de Country Manager van H&M Frankrijk, België en Luxemburg. Als zo’n modegigant nog maar 10% van hun productie duurzamer maakt, dan is dat al heel veel. En dat heeft ons de knoop doen doorhakken. Het was dan ook fantastisch”, blikt ze terug. “Zeker om als nichelabel te kunnen samenwerken met zo’n grote speler”, bevestigt Kristin. “De gemiddelde H&M-klant is geen tweedehandskoper, dus zo konden we ook op de high street aantonen dat vintage verre van oubollig of stoffig is. Onze stuks zien er even goed uit. Of zelfs beter”, knipoogt ze. “Onze belofte is dan ook dat je alles meteen kan aandoen”, geeft Els nog mee. “Het is gewassen, gestoomd en indien nodig hersteld. It’s ready to wear.”
Collega’s, co-founders, mama’s én vriendinnen. Wringt het schoentje wel eens, zowel tussen jullie als in het combineren van de twee jobs?
“Ik vind Kristin nog steeds leuk, maar anders wil ik wel even uit de kamer gaan?”, grapt Els. “We weten eigenlijk niet goed hoe we de afgelopen jaren overleefd hebben”, lacht Kristin. “Maar één ding is zeker: we werken inderdaad zeer goed samen. We hebben beide geen lange tenen en onze neuzen staan in dezelfde richting. Meestal heb je een mix & match van profielen, maar bij ons loopt alles heel organisch. We kiezen samen de collectie, ontfermen ons beide over de verzendingen en doen alle twee de (horror)boekhouding. Wie van ons beschikbaar is zet dan ook de pet op”, verduidelijkt Kristin. “De Feeling en le freddie zijn als twee communicerende vaten”, beschrijft Els. “Wanneer het rustiger is op de redactie droppen we nieuwe ‘artikels’ op onze webshop en omgekeerd. We houden evenveel van onze twee jobs en krijgen het niet over ons hart om er één op te zeggen”, straalt ze.
Wat mogen we jullie toewensen?
“Wat ik zelf heel, heel, héél graag wil is een Rolex-horloge”, verlangt Els. “Een geleefd model natuurlijk, wat vaak nóg duurder is. Het staat al lang op mijn wish list en zal er nog lang opstaan ook”, zucht ze al lachend. “Daarnaast hoop ik meer Vivienne Westwoods te zien rondlopen. Vrouwen en mannen met ballen en statement pieces aan hun lijf. Ik hou van opvallende stuks, zoals de optic illusion dress van Jean Paul Gaultier”, droomt Els weg. “Ik zoek al lang naar een Chanel-jasje, maar we hebben er nog geen gevonden in een goeie staat”, jammert Kristin. “Wat meer me-time is ook welkom, maar ik hoop vooral dat we nog een mega stunt kunnen doen met le freddie”, wenst de peutermama én carrièrevrouw. “Graag, want at the end of the day moeten we verkopen en we hebben alleen nog maar crisissen gekend”, meent Els. “Corona, oorlog, energie. Dat we maar snel uit die negatieve berichtgeving zijn. Wij zijn alleszins geen zagers. Time to put on your positive pants!”