Doorgaan naar content

“Weg met wegwerpmode dankzij Dressr”

Caroline Cecile Baeten, de Jeanne d’Arc van de Rental Revolution

Geen boek maar een broek lenen? Het kan met Dressr, het eerste Belgische verhuurplatform voor kledij. Via hun online shop huur je, éénmalig of met een abonnement, recente maar zelfs ook nieuwe collecties van mens- en milieuvriendelijke merken. Met een verhuurmodel als weapon of choice werkt bezielster Caroline Cecile Baeten zich uit de naad voor circulaire mode. Zo is ze ook je redster in nood wanneer je (alweer) iets nieuws in je kleerkast wilt, plooit en miskopen begaat  – guilty as charged. Maar met Dressr geen schuldgevoel meer, en ook die ecocheques ben je kwijt. Lady boss Caroline legt het voor ons uit, van naald tot draad.

Wist je dat een kledingstuk gemiddeld maar 7 keer gedragen wordt? We schudden het niet uit onze mouwen. “Bij ons heeft elk kledingstuk het potentieel om 42 draagbeurten te bekomen in 6 maand”, toont Caroline ons zwart op wit. “Ik trok me de vervuiling van de modesector al langer aan”, vertelt ze verder. “Ik kocht zelf al jaren niets nieuws meer, maar ik hoopte ooit écht het verschil te kunnen maken. Zo trok ik na mijn laatste job, als business manager van een digital consulting bedrijf, mijn stoute schoenen aan en heb ik de sprong gewaagd”, glundert de duurzame onderneemster.  

Hoe heb je het concept uitgepluisd?

“We zijn gelanceerd in april 2021, maar er ging toch een jaar onderzoek aan vooraf. Oorspronkelijk wou ik een oplossing vinden voor het afval tijdens de productie, maar ik ergerde me vooral groen aan wegwerpmode”, cringt Caroline. “Om daar een einde aan te breien kwam ik al snel uit bij het circulaire verhuurmodel. Na af te toetsen bij tientallen kledingmerken bleek dat Belgische designers wel openstaan voor duurzame alternatieven, maar er zelf niet de ruimte of tijd voor hebben. Daarom wou ik meer doen dan enkel raadgeven als een soort consulent”, haalt ze gedreven aan. “Na verschillende marktonderzoeken hakte ik dan, gegrond, de knoop door om een verhuurplatform op te richten. Nu kunnen ook de consumenten, waaronder ikzelf, terug genieten van mode, zonder schuldgevoel”, glimlacht Caroline, van Antwerpen tot Veurne.

De insteek is om niet enkel meer voor gelegenheden, maar ook voor dagdagelijks gebruik kledij te huren?

“Wij zien Dressr inderdaad als een duurzame oplossing voor de variatie in je garderobe”, beschrijft de bedenkster. “Zo bieden we verschillende abonnementsformules aan, waarbij je 2 tot 4 kledingstukken kunt huren zolang je wilt en vooral kunt inruilen wanneer je wilt. Het is dan ook pas sinds kort dat we ook one-time rental aanbieden, waarbij je items maar 10 dagen lang kunt huren”, licht ze toe. “Kan je trouwens geen afscheid nemen van een Dressr-kledingstuk, dan kan je het item aankopen, mét ecocheques en de reeds betaalde huur afgetrokken. Wij moedigen dit net aan, want een betere bestemming kan het kledingstuk niet krijgen en zo voorkomen we ook miskopen. Try before you buy is de boodschap”, knipoogt Caroline.

In tegenstelling tot tweedehandswinkels zijn het niet de mensen maar de merken die hun steentje bijdragen?

“Klopt, ons aanbod bestaat uit kwalitatieve everyday wear van Belgische en Nederlandse merken, zowel uit hun nieuwste collecties als items die bij hen ondertussen uitverkocht zijn. Wanneer een kledingstuk voor de eerste keer online komt, is het dus nog nooit gedragen geweest”, verduidelijkt ze. “We werken samen met kleinere, lokale designers zoals Lies Mertens, maar ook met middensegmentlabels, waaronder Terre Bleue en Gigue. We helpen deze modemerken duurzamer worden, maar voor we samen de handen uit de mouwen steken moeten de  kledinglabels wel aan drie criteria voldoen”, informeert Caroline. “Ethische productie, iets waar we niet in onderhandelen, oprechtheid, en dus geen greenwashing, en als derde, kwaliteit. Met die drie zaken sluiten wij alles van fast fashion uit.”

“Kledijverhuur is een duurzame oplossing voor de variatie in je garderobe”
Caroline Baeten

Is of komt er ook een fysieke kledingbibliotheek?

“Op vraag van nabije klanten hebben we een showroom geopend”, antwoordt ze. “Zo zijn we sinds november elke woensdagnamiddag open, op een nieuwe locatie in Mortsel. We hebben het niet van passage, maar dat is net het mooie eraan. De mensen komen bewust”, waardeert Caroline. “Vrouwen nemen hun tijd om alles te bekijken en te passen, met of zonder kinderen. Het is heel fijn om die klantenbinding in real life te kunnen voelen”, deelt ze mee. “Maar de online shop blijft onze grootste focus. Dus in plaats van onze stock te verspreiden over verschillende boetieks, geloof ik meer in het idee van de stock te verzamelen in één centrale warehouse en een automatisch, logistiek systeem uit te werken”, legt de sustainable business woman uit. “Zo kunnen we een goeie service bieden aan iedereen en overal. We zitten momenteel in een financieringsronde en staan dan ook open voor investeringen”, vertelt Caroline uitnodigend.      

Welk profiel joint er tot nu toe de Rental Revolution? Is groen al het nieuwe zwart?

“Onze grootste klant is de professionele vrouw, die vaak presentaties geeft of evenementen bijwoont. 20% van ons klantenbestand is dan ook zelfstandig. De gemiddelde leeftijd is 34 jaar, maar ook meisjes en dames staan meer en meer open voor kledingverhuur. Duurzame mode wordt steeds tastbaarder voor het grote publiek”, merkt ze. “Uit onderzoek blijkt trouwens dat we met Dressr een positieve impact creëren van 55% in vergelijking met traditionele retail. Als alle ‘groene’ start-ups het volhouden, zal duurzaam shoppen genormaliseerd worden”, denkt Caroline positief. “De weg is nog lang, maar ik heb er een goed gevoel over.”

Heren kunnen nog niet huren op Dressr?

“We hebben de vraag al vaak gekregen, maar het vereist verder onderzoek”, reageert ze. “Uit onze eerste bevragingen is gebleken dat mannen in het algemeen minder openstaan voor tweedehandskledij. Maatpakken horen dan ook op maat gemaakt te worden”, deelt Caroline hun mening. “Wat niet wegneemt dat we niet kunnen nagaan wat er wél zou kunnen werken voor de heren. Zo denk ik bijvoorbeeld aan horloges”, gaat ze al aan het brainstormen. “Ik bevraag het eerst liever, dan het te leren al doende. Voor de mannen moet het hoe dan iets praktisch zijn”, grapt ze nog. “Stof tot nadenken!”

Aangezien we de kledingstukken lenen, gaan we er misschien ook meer zorg voor dragen?

“Onze klanten zijn inderdaad goeie huurders”, bevestigt ze. “Je mag de kledingstukken tussendoor wassen, volgens de voorschriften natuurlijk, en nadien laten wij ze steeds professioneel reinigen bij een topwasserij. Laat het bij hardnekkige vlekken of gaatjes dan ook gerust aan ons over. Liever zelfs”, apprecieert Caroline. “Als we het kunnen herstellen in originele staat is er geen vuiltje aan de lucht. Maar een balpenstreep of een scheur die niet in de naad is maakt het kledingstuk helaas onverhuurbaar. Net omdat we die kwaliteit zo op handen dragen”, oppert ze. “Wel gaan we het zo goed mogelijk herstellen, zodat de huurder het item kan aankopen en er kan van blijven genieten. En zo belandt het kledingstuk nog steeds niet op de afvalberg”, straalt de in haar missie geslaagde Caroline Cecile Baeten.

Deel dit artikel gekopieerd

  • https://zeeparel.be/magazines/voorjaarseditie-2023/caroline-cecile-baeten