Generation WOW, de verfrissende Belgische community voor vrouwen in business, brengt in De Zeeparel het verhaal van een inspirerende vrouw. Wie is ze, wat onderneemt ze en hoe? Met een bundel rake vragen onder de arm ontdekken we de vrouw achter het merk, wat haar bezighoudt en welk advies ze zou geven. Let’s talk WOW!
Wie ben je en kan je ons wat meer vertellen over jouw achtergrond?
“Al als kind was ik ambitieus, leergierig en gefocust op wat ik wou bereiken”, vertelt Shannah. “Die drive en goesting voor kennis en nieuwe uitdagingen zorgde ervoor dat ik apothekersassistente werd, daarna leerkracht Geschiedenis, Frans en Niet-confessionele Zedenleer en uiteindelijk ook een masterdiploma Moraalwetenschappen behaalde. Ik wou een verschil maken voor anderen en hen iets bijbrengen. Maar ik was hierin beperkt en kon binnen het kader van mijn job niet altijd verwezenlijken wat ik voor ogen had.”
Op zoek naar een manier om haar passie kwijt te kunnen kwam een nieuwe uitdaging op haar pad. “Net voor ik afstudeerde, leerde ik mijn ex-partner chef-kok Willem Hiele kennen en samen runden we jarenlang een sterrenrestaurant in Koksijde. Hier viel alles op zijn plaats. Als gastvrouw kon ik mijn sociale skills kwijt, kwaliteit brengen aan onze klanten en mijn leergierigheid en kennis van zaken kanaliseren”, glundert ze. “En dit alles kan ik vandaag vertalen in mijn nieuw project: de (her)opening van het Café en Hotel du Parc in Oostende, waar ik de brasserie zal runnen. Een iconisch pand met veel geschiedenis voor de Oostendenaren. Een buitenkans om mijn passie in kwijt te kunnen, maar vooral ook een eer om het nieuw leven te kunnen inblazen.”
Wat is jouw missie met Café en Hotel Du Parc?
“Hospitality is voor mij het allerbelangrijkste onderdeel van wat ik doe. Dat je de klant in de ogen kijkt, een warme welkom geeft bij het binnenkomen en een goede bediening kan voorzien. Onlosmakelijk is daarbij de kwaliteit van het product dat je aanbiedt. En de fierheid op wat je doet. Ik probeer dit ook bij te brengen aan het team waarmee ik samenwerk”, zegt Shannah gepassioneerd. “Je kan echt een verschil maken door een correcte koffie te zetten. Dat geldt voor een job in de horeca, maar evengoed als je aan brommers sleutelt of de post rondbrengt. Als je weet wat je doet, kan je fier zijn.”
Hoe belangrijk is de zee voor jouw ondernemersverhaal?
“Ik ben een Oostendenaar in hart en nieren”, beaamt Shannah. “Oostende is voor mij als een gsm voor de meeste mensen, een verlengde van hun zijn. Ook al woon ik vandaag in Gent, ik kom altijd thuis in de stad aan zee.” Ondernemen in ‘haar’ Oostende is meer dan alleen een zoveelste project voor Shannah Zeebroek. “Ik zie Du Parc niet als ‘mijn pand’, het is van de Oostendenaren. Mijn zakenpartners, Nicolas Linden en Elise Roelant, die mee hun schouders zetten onder dit project, denken er ook zo over. Samen willen wij het pand teruggeven aan de Oostendenaren, en er iets kwalitatief en waardevol van maken”, benadrukt Shannah. “Hoe druk ik daar mijn eigen stempel op? Door mezelf te zijn en mijn team op een goede manier te leiden, zoals ik het wil. Zo ben ik ook van plan de Oostendenaren trots te maken.”
Wat vind je het moeilijkste aan ondernemen?
“Als je iets goed wil doen in de horeca, moet je lange uren kloppen. Daarnaast weet je ook dat voor al het werk dat je doet, je er niet meteen rijk van zal worden. Je wilt namelijk kwaliteit serveren, maar wil dat ook aan een redelijke prijs kunnen doen. Dat evenwicht vinden is niet simpel.” Hoe doet Shannah dat? “Door veel energie van jezelf weg te geven, zodat je veel aan anderen kan terug geven. Ik sta er gelukkig niet alleen voor. Een sterk, complementair team is essentieel.”
Wat vind je het mooiste aan ondernemen?
“Ik sta liever op de vloer met mijn gasten dan dat ik hen hoef te commanderen van op een afstand. Een goede leider is iemand die niet alles zelf hoeft te doen, maar het wel kan als het nodig is. Ik vind het belangrijk dat als iedereen van mijn equipe ziek is, ik weet hoe je een koffiemachine kan bedienen en hoe de vaatwas werkt. Zo heb ik altijd al samengewerkt en dat geeft me ook voldoening”, geeft Shannah aan. “Ik waak graag over de kwaliteit van wat we doen, maar vind het ook prachtig om te zien dat ik het team kan loslaten en hen kan vertrouwen. Vertrouwen geven is vertrouwen krijgen, en omgekeerd.”
Hoe blijf je geïnspireerd in drukke tijden als deze?
“Momenteel gaat al mijn energie naar Du Parc, wat normaal is. Een tijdje geleden trok ik naar Madrid om wat tijd voor mezelf te nemen. Een grootstad kan me altijd bekoren, omdat het net heel anders is dan de zee en op die manier mijn creativiteit kan prikkelen. Maar ik heb er niet echt van genoten, Du Parc zat te veel in mijn achterhoofd”, verklapt ze. “En dat is oké, ik vind me-time wat overroepen. Soms gaat al je energie nu eenmaal naar het project waar je mee bezig bent. Dat is menselijk. Ik probeer wel een gezonde work-life balance te hanteren. Ik heb daarom ook sterk geïnvesteerd in een goed team en ben bereid de dingen los te laten. Ik woon bewust ook in Gent en niet naast de zaak in Oostende. Als ik er even tussenuit wil in de toekomst, of verlof wil nemen, heb ik die vrijheid”, verklaart Shannah.
Wat betekent het voor jou om deel uit te maken van Generation WOW?
“Ik heb erg genoten van de Generation WOW Create & Elevate conference in juni dit jaar, in het Kursaal Oostende. De keynote van Ann De Bisschop is erg blijven hangen. Vandaag zeg ik tegen mijn team, op haar aanraden, dat ze tussendoor het werk eens naar de zee moeten gaan en een frisse lucht moeten nemen op de dijk. Al is het maar om hen die nodige energie te geven om terug aan de slag te gaan. Zo’n tips blijven hangen.”
Shannah is eerlijk over de druk die ze voelt net voor de nieuwe uitdaging in haar leven. “Het is erg waardevol om de verhalen te horen van andere vrouwen in business. Want het imposter syndroom dat vele vrouwen voelen, kamp ik ook mee. Soms heb ik het gevoel dat alle ogen op mij gericht zijn en ik nog niets bewezen heb”, geeft Shannah toe. “Maar uiteindelijk zal dat gevoel me nooit tegenhouden. De goesting is groter dan al de rest. Wanneer ik twijfel, denk ik aan de adrenaline van die eerste service en de onvergetelijke momenten met mijn team. Met Du Parc wil ik vooral een leuke plek creëren. Dat de mensen zeggen ‘We gaan naar Du Parc voor een leuke avond, een goed wijntje en veel gezelligheid. En omdat ze daar zo vriendelijk zijn.’ Als ik dat hoor, zal het voor mij geslaagd zijn.”