Generation WOW, de verfrissende Belgische community voor vrouwen in business, brengt in De Zeeparel het verhaal van een inspirerende vrouw, en in deze editie zelfs van een vrouwenduo. Wie zijn ze, wat ondernemen ze en hoe? Met een bundel rake vragen onder de arm ontdekken we de vrouwen achter het merk, wat hen bezighoudt en welk advies ze zouden geven. Let’s talk WOW!
Wie zijn jullie en kunnen jullie ons wat meer vertellen over jullie achtergrond?
“Florence en ik kennen elkaar al van het middelbaar en hebben een gelijkaardig parcours achter de rug”, vangt Diane aan. Na hun studies aan de universiteit - Florence studeerde handelsingenieur en Diane rechten met een specialisatie in kunstrecht - kwamen ze elkaar opnieuw tegen in Londen voor hun stage bij Christie’s en daarna tijdens de start van hun professionele carrière in Brussel. “In de kunstwereld kruisten onze wegen elkaar. Florence werd directeur bij Gladstone, de Amerikaanse galerij, en ik richtte de WE club op bij WIELS, het centrum voor hedendaagse kunst in Brussel. Dat is een mecenaatclub voor jonge mensen onder de 40 die in ruil voor een membership kunnen genieten van atelier- en collectiebezoeken, behind the scenes van opkomende tentoonstellingen met curatoren van WIELS en nog veel meer.” “Al snel merkten we dat we dezelfde visie hadden over de kunstwereld”, vertelt Florence verder. “Tijdens een van onze vele lockdownwandelingen hadden we het over de toen nóg hardere omstandigheden voor kunstenaars. Meer dan ooit waren ze geïsoleerd in hun atelier en hadden ze nood aan financiële steun. Aan de andere kant kenden we ook heel wat mensen die, door vele uren op hun witte muren te staren, wilden investeren in kunst, maar niet wisten waar te beginnen.” Diane beaamt: “Onze vrienden kwamen bij ons voor expertise. Ze wilden graag jonge opkomende kunstenaars steunen, maar zagen niet altijd het bos door de bomen. De bekende galerijen waren te duur of te hoogdrempelig. Wij hadden de kennis en het netwerk om hen samen te brengen. En zo werd Demain geboren.”
Wat is jullie missie met Demain?
“De uitdagingen die kunstenaars kenden tijdens Corona zijn vandaag nog steeds aanwezig. Heel veel startende kunstenaars missen de juiste vertegenwoordiging. Dat draait niet alleen om financiële maar ook emotionele steun, en dat is meer dan alleen een hart onder de riem steken. Het gaat over een soort betrokkenheid, een interesse in het werk en leven van die kunstenaar”, beschrijft Florence gepassioneerd. “Maar ook door de huidige economische crisis spelen veel klanten op safe. Ze durven niet altijd een gok wagen op een onbekende jonge kunstenaar met het budget dat ze in handen hebben.” Diane vat samen: “Met Demain willen we dus een incubator zijn voor jonge kunstenaars die nog niet gepromoot worden en hen een platform geven om te doen waar ze goed in zijn. En willen we zo mensen in contact brengen met de werken van deze kunstenaars en hen op een vertrouwde en vooral warme manier doen overgaan tot het ontdekken en kopen van hun favoriete werk.”
Demain speelt in op de kracht van de digitale wereld om kunstenaars een platform te geven en ze in contact te brengen met mogelijke kopers. Hoe verschilt Demain nog?
“Demain is geen klassieke galerij”, benadrukt Florence. “Wij hebben dan ook een mix van klanten. Aan de ene kant hebben we een jong cliënteel dat voor het eerst een kunstwerk koopt en met een goede expertise en doordachte beslissingen de juiste keuze wil maken. Aan de andere kant hebben we ook een iets meer ervaren cliënteel dat gewoon is van kunst te kopen en daarmee jonge opkomende kunstenaars steunt. Bij ons worden zij overhaald door een andere manier van kunst kopen, omdat ze de kunstenaars in kwestie kunnen ontmoeten en hun carrière van dichtbij kunnen volgen.” Als je een werk koopt bij Demain kan je namelijk ook op atelierbezoek gaan en er meer over te weten komen. Voor Florence en Diane een erg belangrijk onderdeel van hun concept. “Die connectie tussen kunstenaar en koper heb je niet vaak in een galerij. Het is iets uniek”, glundert Diane. “Aan de andere kant is dit ook vaak een positieve ervaring voor de kunstenaar zelf. Het is fijn voor hen om te weten dat er interesse is voor wat ze doen en dat er geluisterd wordt naar het verhaal achter hun werk”, verduidelijkt Florence. “Ons digitaal platform is daarbij een uitstekend communicatiemiddel om potentiële kopers warm te maken”, bevestigt Diane. “Maar toch vinden we nog altijd dat je een werk in het echt moet zien. Dat fysieke, dat kan je niet digitaal vertalen.” Demain’s sterkte is dan ook de dialoog die ze creëren, net door kunstenaar en koper samen te brengen. “Die dialoog zien ontplooien en hen doen interageren, dat is pas waardevol.”
Ook als bedrijf kan men bij jullie terecht, voor kunst op kantoor en zelfs een totale curatie van jouw office space. Waarom is kunst essentieel in deze ruimtes?
“Veel bedrijven zijn vaak mooi ingericht, maar schenken weinig aandacht aan kunst om hun ruimtes vorm te geven. Hierdoor mis je vaak ziel in een kantoor,” oppert Florence. Voor die vormgeving kan je dus bij hen terecht, van een eenmalig kunstwerk boven jouw bureau naar een maandelijkse huurformule voor bedrijven tot een gecureerd totaalproject van A tot Z. “Kunst kan een verhaal vertellen, een missie overbrengen en een visie verklappen. Daarom gaan wij altijd eerst in dialoog met onze klanten en gaan we op zoek naar het gevoel dat het kunstwerk moet uitstralen.” Hun tip wanneer je niet weet waar te beginnen: “Het is fijn om meteen een klik te hebben met een kunstwerk, maar het is nog toffer om het kunstwerk te leren kennen en er meer informatie over te vergaren. Pas dan kan je echt verliefd worden. Mensen willen soms te snel een instant geluksgevoel voor een kunstwerk voelen. De diepte achter het werk, dat is waar de echte emotie zit.”
Wat vinden jullie het mooiste en het moeilijkste aan ondernemen?
“We zijn super fier met wat we al gerealiseerd hebben,” straalt Diane. “Onze groei kent mooie resultaten en op termijn willen we ook de (inter)nationale referentie worden voor iedereen die graag een kunstwerk wil kopen van goede kwaliteit.” En toch blijven deze twee ondernemende vrouwen met de voeten op de grond: “Het moeilijkste is dat je altijd moet blijven doorzetten”, deelt Florence. “Je bent nu eenmaal niet altijd in topvorm of een superwoman. En toch moet je doordoen. Als ondernemer kan je het niet laten hangen. Veel mensen onderschatten vaak hoe zwaar dit is en idealiseren het ondernemerschap. Wij proberen dit net niet te veel te verkondigen en altijd realistisch te blijven.” Diane knikt: “Het is ook onze rol om hier kwetsbaar over te zijn en het niet te veel te verheerlijken. Enkel door eerlijk te blijven aan wie we zijn en wat we doen, kunnen we authentiek ondernemen.”
Wat betekent het voor jullie om deel uit te maken van Generation WOW?
“Voor ons is het heel waardevol om een community te hebben waar we tips, informatie en contacten kunnen uitwisselen”, antwoordt Diane enthousiast. “Maar ook om onze kwetsbaarheden te kunnen delen”, haalt Florence nog aan. “Bovendien merken we dit niet alleen in de kunstwereld. De kracht van het samenbrengen en samenkomen valt niet te onderschatten!”