Generation WOW, de verfrissende Belgische community voor vrouwen in business, brengt in De Zeeparel het verhaal van een inspirerende vrouw. Wie is ze, wat onderneemt ze en hoe? Met een bundel rake vragen onder de arm ontdekken we de vrouw achter het merk, wat haar bezighoudt en welk advies ze zou geven. Let’s talk WOW!
Een stijlvolle waterfles van Paveau herken je meteen. Hoe ben je op het tijdloze design gekomen?
“Ik wou een sterk product creëren dat eenvoudig was in zijn design. Een fles die even goed staat op een eclectische als op een minimalistische tafel”, vertelt Isabelle. “Daarnaast moest het design ook praktisch zijn. Vandaag wordt er vaak een karaf gebruikt om kraantjeswater in te schenken. Kan heel leuk zijn, maar zo’n karaf is vaak ook zwaar en onhandig. Met een Paveau-fles schenkt mijn zesjarig dochtertje zonder problemen voor iedereen water in. Een praktisch design is van belang als je een product wil maken dat mensen ook echt dagelijks zullen gebruiken. De dop zorgt er dan weer voor dat alles mooi is afgesloten en je niet meteen het gevoel krijgt dat je kraantjeswater drinkt. Een drempel die voor sommigen nog steeds aanwezig is.” Als interieurliefhebber was ook esthetiek voor Isabelle belangrijk. “We hebben allemaal wel een Dopper of drinkfles in huis. Maar die wil je niet meteen voor je gasten op tafel zetten tijdens een etentje. Dat de waterfles er goed moest uitzien, was evident. Over het design heb ik niet lang moeten nadenken - het eerste prototype was bijna identiek aan het finale product dat nu in de winkels ligt. Ik wist heel goed wat ik wou.”
Duurzaamheid en esthetiek gaan hand in hand. Hoe belangrijk is die duurzaamheid in het volledige verhaal?
“Toen ik achttien jaar was, reisde ik naar een gastgezin in Australië. Eenmaal aangekomen werd ik meteen wakker geschud: ‘You have one rule,’ vertelden ze me, ‘only shower for five minutes’. Thuis had ik amper nagedacht over de schaarste van water en hoe kostbaar het in de rest van de wereld is.” De ervaring bleef nazinderen voor Isabelle: “Every drop counts: het is een filosofie die ik heb meegenomen doorheen mijn hele leven en die de basis zou vormen van mijn ondernemersverhaal. Vandaag stimuleren we met Paveau het minder consumeren van plasticafval en vertellen we ook een lokaal verhaal. Ons team is klein en Belgisch, onze flessen worden ingepakt in een fijne beschutte werkplaats in Aalst en we zijn te koop bij tientallen lokale handelaars doorheen Vlaanderen. We hebben een webshop, maar stimuleren de verkoop via retail graag.” Want dat winkels het Paveau-verhaal mee willen vertellen, maakt haar fier.
Every drop counts: een filosofie die ik heb meegenomen uit mijn tijd in Australië
“Onze producten worden warm onthaald. Daar ben ik trots op. Het eenvoudige concept van de waterfles is ook de sterkte van het product. Dat zien we ook in de internationale interesse. Dit jaar liggen we bijvoorbeeld in Au Bon Marché in Parijs!” En misschien ooit in Australië? “Ja, in de toekomst zijn er ook buiten Europa opportuniteiten. Paveau verkopen in Australië zou een full circle-moment zijn”, glundert Isabelle.
Ondernemen, doe je dat met je hoofd of met je buik?
“Ik onderneem altijd vanuit mijn buikgevoel. Ik sta vandaag waar ik sta door te vertrouwen op dat gevoel en er naar te durven handelen”, aldus Isabelle. “Ik ben Paveau gestart met een goed basisidee en heb daarna altijd de grens voor mezelf verlegd. Ik had niet meteen een financieel plan of uitgepuurde businessdoelen, maar ik dacht wel als een consument. Wat heb ik zelf nodig en wat zal ik écht gebruiken? Maar mijn sterkte is eigenlijk altijd mijn eigen onzekerheid geweest. Dat klinkt misschien paradoxaal, maar als je durft onzeker zijn, kan je je ook laten begeleiden. Ik durf me te omringen met mensen die het beter kunnen dan ikzelf. Zij ondersteunen me en dwingen me om naast mijn buik ook mijn hoofd te gebruiken.”
Hoe ziet de toekomst eruit voor Paveau?
“Ik wou nooit glazen verkopen bij mijn fles”, geeft Isabelle ongedwongen toe. “Ik raadde altijd andere merken aan voor wie op zoek was naar mooie glazen. Er waren nu eenmaal al genoeg stijlvolle opties op de markt, vond ik.” Maar de feedback van klanten deed haar van gedachten veranderen. “Het is gewoon fijn dat je een set kan aanbieden en een totaalplaatje kan neerzetten. En naast onze glazen zijn er nog andere ontwerpen in de pipeline. Niet omdat het zomaar kan, maar omdat het een duurzaam alternatief is in je interieur dat je voor het leven hebt.
MEET ISABELLE
Founder van Paveau, dat duurzaamheid en straf design laat samensmelten tot een stijlvol interieuritem. De mooie glazen waterfles komt in zeven kleuren, genoemd naar populaire Australische stranden, en met - indien je een full look zoekt voor op je tafel - bijpassende waterglazen. Je vindt Paveau in tientallen conceptstores en interieurwinkels doorheen België of via www.paveau.com.