Nog beter dan die eerste kop koffie op maandagochtend is een koffieklets met twee straffe vrouwen waar we een boontje voor hebben: Barbara De Beir (39) en Angelique Foré (41) van Generation WOW, de Belgische community voor vrouwen in business. Één topper uit de WOW-community schuift er gezellig bij, namelijk Nele Van Doorslaer (40), de bezielster van het retailconcept Collectors Club, het vroegere À Suivre. Er hangt koffie in de lucht, alsook vrouwelijke en positieve energie. Net als het chocolaatje naast onze tas smelten we voor deze prachtige, krachtige vrouwen en een ijsbreker is dan ook niet nodig; zowel Nele als Manou manken beide door een ski-ongeval en ook Angelique viel van haar bakfiets. Maar naast lompigheid delen we vooral bewondering voor ondernemende vrouwen. Als twee trouwe luisteraars van hun podcast zitten we dan ook op het puntje van onze stoel voor dit interview!
“We hebben jarenlang op 15 kilometer van elkaar gewoond, hadden gemeenschappelijke vrienden en zijn elkaar nooit tegengekomen. Fantastisch hoe onze paden dan toch nog gekruist hebben”, glundert Angelique. Samen met Tiany Kiriloff en Michaël Schockaert werkte Angelique Foré zich uit de naad voor hun online modeplatform ‘Belmodo’, waar ze trouwens meetimmerden aan de huisstijl van À Suivre. Om meer kwali-tijd te hebben, besloot Angelique aan de slag te gaan als freelance consulent. Zo hielp ze Barbara Geusens van het skincaremerk Nomige, bij wie ze vaste klant Barbara De Beir ontmoette. Barbara was toen general manager van de coworking space Ampla House in Gent, waar Angelique vervolgens geregeld gebruik van maakte. “We zijn vriendinnen geworden en uitgegroeid tot businesspartners”, omschrijft Barbara.
Zijn jullie als duo een mix & match of eerder ton sur ton?
“Onze grootste gemene deler is dat we beide people lovers zijn”, antwoordt Angelique. “We zien graag mensen, babbelen graag en nog liever luisteren we naar hen. Daarnaast krijgen we alle twee geen energie van administratie”, zegt ze al lachend. “Maar we zijn zeker ook verschillend. Zo hou ik me liever op de achtergrond en handelt Angelique impulsiever dan mij”, licht Barbara toe. “Zij denkt en zegt; ik zeg en denk”, geeft Angelique haar gelijk. “Maar zo houden we elkaar in balans. Waar ik Barbara eens uit haar comfortzone trek, legt Barbara mij even terug in mijn mande, want ik kom er vree graag uit”, lacht ze.
Hoe is Generation WOW ontstaan?
“We gooiden onze netwerken samen voor Ampla House en hadden de smaak te pakken”, vertelt Barbara. “We begonnen hier en daar eventjes te organiseren, voor zo’n 100 man - of beter gezegd vrouw - maar de dag voor ons eerste evenement onder de naam ‘Generation WOW’, ging alles in lockdown”, zucht Angelique. “Het bleef kriebelen om onze krachten te bundelen, dus we gooiden het over een andere boeg en gingen online, met Instagram Stories en iets later onze eigen podcastreeks. We hadden nooit gedacht dat de Generation WOW-community zo snel ging groeien”, straalt Barbara. “Je zag meteen de fierheid in het delen, en nu nog steeds. Zowel bij de vrouw zelf, als bij haar volgers. En dat is ons doel; samenbrengen, informeren, inspireren en elkaar doen groeien”, beschrijft Angelique. “We verspreiden zowel content als contentement”, formuleert Barbara nog. “We delen waardevolle inhoud over en voor vrouwen in business en op onze events kan je ook Belgische lifestylepartners ontdekken, zoals Collectors Club van Nele.”
Nele, na 15 jaar stak je je retailconcept in een volledig nieuw jasje. Goodbye À Suivre, hello Collectors Club?
“Dare to change is onze campagne, en dat hebben we dan ook van naald tot draad gedaan”, bevestigt Nele. “Onze winkels dragen nu de naam van onze eigen kledinglijn die we 5 jaar geleden hebben gelanceerd, om meer samenhang en nog een betere service te kunnen bieden. Ons eigen merk staat centraal, maar we omringen ons nog steeds met andere creatievelingen, die ons verhaal versterken. Het wordt dan ook een lifestyle-universum met mode, accessoires en decoratie”, licht ze toe. “Collectors Club wordt meer dan een shopbestemming; het wordt een ontmoetingsplek met inspirerende talks, events en workshops, wat ons naadloos verbindt met Barbara en Angelique”, glimlacht hun lifestylepartner. “Ik kijk al uit naar jullie komende business conference in Kursaal Oostende op 12 juni 2023!”
900 ondernemende vrouwen in één zaal. Hoe was dat, Angelique en Barbara?
“Ik heb daar toch wel even van moeten bekomen”, geeft Barbara toe. “Na het event kwam de West-Vlaming in mij naar boven en wou ik meteen onder mijn steen kruipen”, lacht ze. “Terwijl ik net op mijn raket zat”, reageert Angelique in yin en yang-stijl. “Ik had de weken nadien zó veel energie, gekregen van de 900 vrouwen die speciaal een dag of zelfs een weekend vrij hebben genomen om in Oostende inspiratie te komen opdoen. We werden overstelpt met positieve reacties, maar één blijft me bij: ‘Ik zag nog nooit zoveel paradijsvogels geland in Oostende’. Het waren inderdaad één voor één knappe, slimme en badass vrouwen, van alle generaties en sectoren, op eenzelfde plek”, bewondert Angelique. “Mijn man - en grote supporter - was onder de indruk dat iedereen zo openlijk vertelde en vragen durfde te stellen”, haalt Barbara nog aan. “Jullie hebben inderdaad een barrière kunnen doorbreken”, kan Nele beamen. “We hadden ook bewust geen VIP-ruimtes; je kon evengoed naast onze erg sympathieke minister Annelies Verlinden zitten of onze headliner Esther Perel”, voegt Angelique nog toe.
Vorig jaar Esther Perel, nu Bobbi Brown als headliner. Jullie halen alles uit de kast?
“Wie had gedacht dat Esther Perel ging reageren op een videoboodschap van 2 onbekende enthousiastelingen uit Gent”, cringt Barbara onterecht. “Het enorme kostenplaatje deed ons even achterover vallen, maar we wilden die unieke kans niet laten liggen. Noem het een berekend risico, we namen het. Een event valt of staat met een eerste editie. We hebben de lat meteen hoog gelegd en de toon gezet voor de volgende edities”, oppert ze. “We willen investeren in kwaliteit”, verwoordt Angelique nog. “Zo volgt Bobbi Brown haar op, het boegbeeld van de kernwaarden van onze tweede conference: create and elevate”, gaat Barbara verder. “Ze begon als make-up artist, ontwikkelde een lippenstift die de natuurlijke kleur van lippen behield en bracht deze uit in 10 tinten. Vijf jaar later werd het bedrijf overgenomen door de Estée Lauder-groep, waar Bobbi aanbleef als CEO met de volledige creatieve controle van het merk. Als ondernemer leerde ze dat je altijd je intuïtie moet volgen en in 2016, op haar 58ste, nam ze na 26 jaar afstand van Bobbi Brown Cosmetics, nadat ze gevraagd werd producten goed te keuren waar ze haar naam niet aan wou verbinden. Ze liet haar (merk)naam achter en begon opnieuw, met een clean make-uplabel ‘Jones Road’ en dat op haar zestigste. Ze is een mega ondernemer”, kijkt ze naar haar op.
Nog twee koekjes van jullie eigen podcastdeeg. Welke tip zouden jullie geven aan jullie 20-jarige zelf?
“Dare to jump, om het met de woorden van Nele haar campagne te zeggen”, drukt Angelique op het hart. “Vandaag durf ik heel veel, maar moest ik vroeger meer gedurfd hebben, had ik misschien sneller geaccelereerd; ik ben een echte laatbloeier. Ik heb ook pas later leren inzien waar ik wel of geen energie van krijg. Durf dus afstand te nemen van de negatieve zaken of mensen rondom je”, adviseert ze haarzelf en anderen. “Op mijn 20ste wist ik echt nog niet wie ik was en wat ik wou”, deelt Barbara. “Ik heb nooit stilgestaan bij wat ik kon, dus ik probeerde maar vanalles uit. Ik zou dus tegen mezelf zeggen dat ik moet vertrouwen op mijn kwaliteiten en interesses, want dan komt je persoonlijkheid sowieso naar boven.”
Stel: je mag eender wie uitnodigen voor een podcast. Levend of niet, bekend of niet, wie willen jullie aan de micro?
“Mijn overgrootmoeder”, kiest Barbara weloverwogen. “Ze had met haar man een schoenenwinkel en 7 kinderen, in tijden van oorlog. Ze zat aan het ziektebed van haar ene zoon, terwijl haar andere zoon begraven werd. Ik zou haar dan ook graag vragen hoe ze dat allemaal gemanaged heeft”, bewondert ze haar. “Ik zou graag van die ver van ons bed-vrouwen willen strikken voor een babbeltje”, droomt Angelique weg. “Zoals Julia Roberts, de vrouw met de most beautiful smile in the world. Wie weet heeft ze ooit eens zin om naar onze conferentie te komen”, manifest ze. “Dan pakken we er wel een tandpastapartner bij”, grapt Barbara. “En zit ik op de eerste rij”, roept Nele. “Hoewel ik geen celebrity watcher ben. Ik zou al blij zijn met een mooie vertegenwoordiging in België”, zegt ze down to earth. “Dat siert je net”, prijst Barbara.
Eens tot jezelf komen. Hoe doen jullie dat?
“Je job bepaalt veel, maar je identiteit is nog zoveel meer dan dat. Je moet soms eens uitzoomen om een nieuwe energie en adem te vinden”, meent Barbara. “Ik kan het werk enkel lossen op reis”, geeft Nele mee. “In België blijf ik maar bezig, ook ’s avonds en in het weekend. Ik werk hard, maar ik geniet ook hard. Na een weekje de batterijen opladen, kan ik terug full speed gaan. En dat kan ook alleen maar met mensen rond je die je vertrouwt. Mijn team is echt mijn rijkdom”, stelt Nele met een meeknikkende Barbara en Angelique.
Petje af, dames - en dan bedoel ik de Generation Wow x Collectors Club-pet ter ondersteuning van Kick Cancer, die in de goodiebag zal steken op de niet te missen conferentie.
Generation WOW “Create & Elevate” Business conference for women
12 juni 2023, full day event in Kursaal Oostende.
Be there!
Extra WOW-tip: geniet al op zondag 11 juni van Oostende en combineer de conferentie met cultuur, shopping, food en een sleepover.