Doorgaan naar content

“Ik gebruik zelf geen make-up en dat maakt net dat ik er anders naar kijk”

Dries Van de Walle, de man die wetenschap en make-up in elkaar doet blenden

Het is vrijdagnamiddag en we zijn al van 6u op baan - lees: wallen onder de ogen en een doffe huid. En zo komen we toe bij de cosmeticagoeroe Dries Van de Walle (38), waar we the man himself treffen met de meest stralende en zuivere huid ooit. We beginnen onszelf te skin shamen, maar zijn vriendelijkheid, enthousiasme en gedrevenheid doen onze wallen verdwijnen als sneeuw voor de zon. De bedenker van het wetenschappelijk onderbouwde make-uplabel Couleurs de Noir neemt ons graag mee in de betoverende wereld van huidverbeterende make-up.

Met zijn passie voor cosmetica richtte deze Gentenaar in 2012 het overkoepelend bedrijf Pharma & More op. Sindsdien schieten zijn verzorgende health - en beautymerken als paddenstoelen uit de grond - het soort dat groeit in een toverbos. Al zijn wonderlijke producten worden verdeeld bij de apotheek en versterken elkaar. Zo lopen naast de make-uplijn ook zijn beautyaccessoires, voedingssupplementen, zonnebrillen en muggenbetenbescherming gesmeerd. Vandaag telt zijn team misschien wel 23 vrouwen en twee mannen, maar wanneer Dries ooit slaapt? Hij hoopt dit weekend.

De witte labojas is de rode draad in je leven?

“Mijn ouders, zus, tantes en nichtjes zijn allemaal apothekers, dus het kanaal is me inderdaad redelijk bekend”, bevestigt Dries. “Na mijn studies Biochemie en Internationale Marketing kwam ik terecht bij een van de grote spelers in de cosmetische industrie. Daar ontdekte ik al snel dat steeds meer mensen last hebben van een overgevoelige huid en allergieën, en vooral dat er op vlak van make-up nog maar weinig aanbod was voor deze huidtypes. Daaruit vloeide het idee om mijn eigen merk op te starten”, verklaart hij. “Zoveel jaren later kan ik mijn passie delen met 24 gelijkgestemden en kunnen we onze ideeën omvormen tot productlanceringen. Een ware droomjob”, glundert Dries. “Zelf verzorg ik ook graag mijn huid en heb ik een wereldwijd vergaarde verzameling van zo’n 50 parfums staan.”

“We zijn dan ook één van de enige labels met een apotheker in dienst.”
Dries Van de Walle

Beken kleur: vanwaar de naam ‘Couleurs de Noir’?

“Wij kijken eerst naar de wetenschap en volgen dan pas de trends”, oppert Dries. “Bij het ontwikkelen van onze cosmeceuticals vertrekken we steeds vanuit onze blacklist, een uitgebreide lijst van ingrediënten die we bewust uitsluiten in onze producten om het risico op allergische reacties te minimaliseren en het algehele welzijn van de huid te verbeteren”, verzekert hij. “We gaan op zoek naar alternatieven en voegen actieve ingrediënten toe. Met bijvoorbeeld een anti-rimpeleffect vertalen wij als het ware skincare naar make-up. Wij maken dus huidverbeterende of enriched make-up”, formuleert de bezieler nog. “We zijn dan ook één van de enige labels met een apotheker en cosmetologe in dienst en kunnen zo kort op de bal spelen, want de blacklist wordt voortdurend geüpdatet.”

Moet je een harde huid hebben in de beautysector?

“Cosmetica is een concurrentiële wereld; daar moet je geen doekjes rondwinden”, kan Dries beamen. “Maar ik vind niet dat je daarvoor een harde huid nodig hebt, eerder een gevoede huid”, kopt hij binnen. “Als je producten niet onderscheidend zijn, zullen ze nooit slagen. De sector dwingt je om vernieuwend te zijn en dat maakt het net leuk. Waar het soms minder gesmeerd gaat, is in de productie”, gaat Dries verder. “Die kan zeer uitdagend zijn. Zo duurt het produceren van mascara al snel een jaar. Ook de oorlogen in Rusland en Oekraïne hebben een grote impact op de grondstoffen en bijgevolg de leveringen. Het borsteltje, de formule en de verpakking worden in drie verschillende fabrieken geproduceerd, dus één kink in de kabel kan heel de boel ophouden”, benadrukt hij nog.   

Wie zijn buiten jullie team de gezichten van Couleurs de Noir?

“Onze 72 make-upproducten verkopen we ondertussen in meer dan duizend apotheken, waar we jaarlijks een 600-tal workshops organiseren met onze make-upartiesten. Daarnaast zetten we ons verhaal verder bij dermatologen, oncologen, schoonheidsspecialisten en de online make-upcommunity”, licht Dries nog toe. “Omdat authenticiteit en geloofwaardigheid belangrijke kernwaarden zijn, werken we ook nauw samen met brand ambassadors. Zij testen onze producten uit en geven hun mening via sociale media. Dat populaire beauty-experten, zoals Nanja Massy en Lien Meneve, fan zijn van onze producten steekt ons wel een hart onder de riem”, waardeert hij.  

Je gaat op reis en je mag één product meenemen: welke zou dat zijn?

“Ik beken dat er een wenkbrauwkammetje in mijn nachtkastje ligt”, bloost Dries. “Als ik dan kijk naar de favoriet van mijn vriendin en het team, zal dat sowieso onze Instant Gloss Lip Oil zijn. Die hydrateert de lippen, zit zo goed en plakt niet. De mascara, de CC cream en de Stylo OAP (onze oogschaduw in stickformaat), zijn dan meer de publieksfavorieten. We proberen alles zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. Je hoeft dus zeker geen make-upartiest te zijn om onze make-up aan te brengen”, knipoogt hij.

Tekst: Isabeau Verbist en Manou Pattyn
Ik wil ook m'n verhaal in De Zeeparel!

Deel dit artikel gekopieerd

  • https://zeeparel.be/magazines/lente-editie-2023/les-couleurs-de-noir

Misschien vind je deze artikels ook interessant.