Doorgaan naar content

“Hét go-to bio skincare product van Europa zijn is onze droom”

Anke en Isabel van CÎME over hun bergen passie voor bio skincare, hoog uit de Himalaya

Jeugdvriendinnen Anke De Boeck (38) en Isabel Coppens (38) sloten tijdens hun studies rechten - op het strand na een examen fiscaal recht - een pact om ooit samen te ondernemen. Toen ze beiden dertig jaar gingen worden, waagden ze de sprong. Van de advocatuur doken ze in de huidverzorging, met hun eigen bio-merk voor lichaam, haar en gelaat, genaamd CÎME, ‘bergtop’ in het Frans. Het zaadje werd dan ook geplant tijdens Anke haar trektocht in de Himalaya, waar al hun natuurlijke en gecertificeerde biologische ingrediënten vandaan komen.

“Wat we precies wilden doen, wisten we toen nog niet. We gingen elk als advocaat aan de slag”, vertelt Anke. “Het is tijdens mijn trektocht in de Himalaya, samen met mijn papa die reeds ervaren is in plantenextracten voor de beautysector, dat het idee voor CÎME is ontstaan. Planten die op hoge hoogte in de Himalaya groeien beschikken namelijk over interessante eigenschappen voor de huid. Ze overleven extreme koude, felle wind en intens zonlicht; het zijn ‘de superfoods van de Himalaya’. Die uitzonderlijke kracht vind je terug in de actieve bestanddelen van de extracten en de oliën”, legt Anke uit. “Na het brainstormen aan het kampvuur met mijn papa, stapte ik na de reis met het idee naar Isabel, die meteen enthousiast was.”

Hoe het was om jullie eerste productlijn uit te brengen?

“Superspannend”, blikt Anke terug. “In oktober 2012 lanceerden we een reiniger, twee types dagcrème, een serum, een bodylotion en een handcrème. Het basispakket van wat een vrouw nodig heeft”, verwoordt ze. “Het was wel handig geweest had één van ons een opleiding marketing gedaan”, lacht Anke. “We hebben een extra sales cursus gevolgd, brachten ons verhaal in de pers en gingen met onze producten de baan op. Met een leuke packaging wil CÎME aantrekkelijk zijn voor een groot publiek. Biologisch, kwaliteit en duurzaamheid vormen de basis van onze filosofie”, informeert Isabel.

“CÎME evolueert met ons mee. Nu we eind de dertig zijn, merken we onze rimpels, wallen en kraaienpootjes op. Tijd dus voor een nieuwe lijn: de Honestly aging’-lijn”
Anke & Isabel, Cîme

Wat is uniek aan jullie filosofie?

“Onze producten zijn multitaskers. Ze zijn multifunctioneel en daardoor duurzaam. Zo is de droge olie ideaal om mee te nemen op reis. Je kan het gebruiken op je huid, je haar en je nagels. We willen onze klanten niet opzadelen met overvolle badkamerkastjes”, maakt Anke duidelijk. “Het biologische gaat over meerdere aspecten. Zo worden bij de kweek van de planten geen pesticiden gebruikt, waardoor de plant zijn kracht behoudt en de biodiversiteit gerespecteerd blijft. Dit principe moet je doortrekken in alle stappen van de keten”, meent Isabel. “Zo testen we niet op dieren, zitten er geen dierlijke ingrediënten in de producten en gebruiken we ecologische verpakkingen.”

Jullie zijn biologisch, maar leggen de lat hoger. Wat betekent het Ecocert-label?

“Het Ecocert-label bindt ons aan een lijst van stoffen die we niet mogen gebruiken. Denk aan petrolatum, parabenen en synthetische parfums”, illustreert Anke. “Petrolatum, gemaakt van petroleum, vormt de basis van veel producten. Het maakt je huid zacht, maar voedt het niet. Andere voorbeelden zijn parabenen of phenoxyetanol. In kleine hoeveelheden is het gebruik ervan door de overheid toegelaten, maar het werkt hormoonverstorend. Wij gebruiken het niet en kiezen voor een natuurlijke basis. Onze producten zijn biologisch, maar ook vegan, fairtrade en Ecocert-gecertificeerd.”

Jullie trekken de lijn door in ecologische verpakkingen?

“Met onze ecologische verpakkingen willen we als klein merk een voorbeeld stellen aan de grote merken. Het kan dus wél. Het vraagt alleen heel wat onderzoek,” stelt Isabel. “Zo zit Daisy Delight, een dag- en nachtcrème, in een Ocean Waste Plastic verpakking. Dit is een project in samenwerking met vissers uit Indonesië. Zij vissen plastic zakken uit de oceaan, wat gerecycleerd wordt tot Post Consumer Recycled Plastic. Eén verpakking van deze crème staat gelijk aan vier opgeviste plastic zakken”, verduidelijkt Isabel. “Daarnaast zijn we gestart met refill stations. Is de fles van jouw shampoo of hand & body wash leeg? Je hervult ze in één van de geselecteerde winkels en krijgt 4 euro korting aan de kassa”, licht ze nog toe.

Jullie merk ondersteunt projecten in Nepal?

“Ons uitgangspunt is om de traditionele kennis uit Nepal samen te brengen met onze moderne kennis. Het gebruik van sulfaten in bijvoorbeeld een douchegel of shampoo is voor ons uit den boze. Het droogt je huid uit en is slecht voor de waterkwaliteit”, verklaart Anke. “Samen met onze lokale partners in Nepal zijn we op zoek gegaan naar een alternatief. Een meerwaarde voor hen creëren, blijft belangrijk”, zegt Isabel. “Samen zoeken we naar manieren om het ingrediënt ter plaatse te laten verwerken.”

Hoe is het om samen te werken als vriendinnen?

“Onze samenwerking als vriendinnen is organisch gegroeid. De belangrijke beslissingen nemen we samen en verder hebben we elk onze specialiteit. Mijn interesse ligt bij verpakking en marketing”, geeft Isabel mee. “Alles wat gaat over ingrediënten, productontwikkeling, R&D en financiële planning doe ik”, vult Anke aan. “We geven vaak lezingen samen, wat leuk is. Daar vertellen we ons verhaal”, stralen ze.

Hoe groeien en bloeien jullie nog verder?

“CÎME evolueert met ons mee. Nu we eind de dertig zijn, merken we onze rimpels, wallen en kraaienpootjes op. Tijd dus voor een nieuwe lijn: de ‘Honestly aging’-lijn”, doen ze uit de doeken. “De superfoods uit de Himalaya vormen de basis, maar daarnaast zijn er extra ingrediënten toegevoegd die tekenen van veroudering tegengaan en zorgen voor een langdurige hydratatie. Om mooi ouder te worden”, glundert Anke. “Hét go-to bio skincare product zijn in Europa, is onze droom. We willen impactondernemers zijn en land per land veroveren. Er is nog werk aan de winkel”, lachen de twee gedreven dames.

De Honestly aging-lijn wordt midden april gelanceerd op de CÎME-kanalen

Tekst: Stephanie Van Maele — Foto: Sacha Kleinblatt
Ik wil ook m'n verhaal in De Zeeparel!

Deel dit artikel gekopieerd

  • https://zeeparel.be/magazines/lente-editie-2023/cime

Misschien vind je deze artikels ook interessant.