Zelf power suit lovers, sprongen we een gat in de lucht - en gelukkig geen gat in ons pak - wanneer Hakan Can en Jill van der Heijden toestemden voor een dubbelinterview. Beide ontwerpen namelijk kostuums op maat: hij voor de mannen met Atelier Acàn, zij voor de vrouwen met Pursuit Femmes. Hij is een stijlvolle ondernemer die de knoop heeft durven doorhakken, zij steekt de handen uit de mouwen als vierde generatie van de van Gils-familie. Hij gaat alleen te werk, zij vormt een mix & match met haar zus, Joy, en haar mama, dé Angélique van Gils. Hij put zijn inspiratie uit prikkels, zij trekt zich graag eens terug voor haar creativiteit. Maar één ding hebben deze jonge kleermakers gemeen: ze halen alles uit de kast om hun klanten te doen stralen in een op maat en smaak gemaakt pak. We vroegen Hakan en Jill maar al te graag het hemd van het lijf!
Hakan, maatwerk voor mannen gaat nooit uit de mode. Hoe onderscheid je je?
“Alles wat ik doe, is hoe ik ben. En dat is de rode draad van Atelier Acàn, die ik in alles probeer door te trekken. Van styling naar communicatie tot inrichting”, legt Hakan uit. “Ik blijf trouw aan mezelf en die persoonlijke benadering wordt precies wel geapprecieerd, door zowel jonge gasten als heren. Ik merk dat mijn klanten zich snel kunnen weerspiegelen en zich begrepen voelen. Strak of oversized, effen of motief, bij mij mag en kan ook alles. Zo hou ik er ook zelf van om een kostuum te combineren met een coltrui, een pet of een T-shirt, wat ik dan ook aanbied in mijn shop. Het stoffenaanbod is vaak overal hetzelfde, maar het verschil zit in de aanpak. Ik heb dan ook een ‘WhatsApp-relatie’ met mijn klanten”, beschrijft hij. “Ik neem hen mee in het proces van hun eigen pak, maar ook zij vragen mij of die riem of dat paar schoenen erbij passen, waar ik hen graag bij help. Zo pas ik er een persoonlijke mouw aan”, glundert de modieuze Gentenaar.
Jill, als eerste maatpakkenatelier voor vrouwen steken jullie er sowieso al met kop, schouders en epauletten bovenuit. Wat gaf jullie de stof tot nadenken?
“Dat wij vrouwen vandaag de dag nog altijd ons ‘mannetje’ moeten staan. Er is namelijk nog heel wat mannelijke energie in de wereld. No offence”, knipoogt Jill naar Hakan. “Ook in de wondere wereld van tailoring, en daar wou mijn mama een einde aan breien. Zo wou ze zelf een maatwerklabel oprichten, met als kapstok ‘door vrouwen, voor vrouwen’. En dit samen met haar twee dochters”, straalt de jongste. “Al van kinds af aan snuister ik graag tussen de stoffen. En hoewel mijn tekenskills niet goed genoeg waren voor de mode-academie, bleef ik niet bij de pakken neerzitten. Ik creëerde mijn eigen brand, Jill Antwerp, waar ik blazers een nieuw, vrouwelijk leven inblaas. Ik deelde dan ook meteen mama haar filosofie achter feminine maatpakken. In februari 2021 trokken we dan samen onze stoute schoenen aan en lanceerden we, midden corona, Pursuit Femmes. Wat eigenlijk een goeie zet was, want lager kan je niet beginnen”, vertelt de positieve Jill.
Hakan, jij alleen draagt de broek in Atelier Acàn. Jill, jij deelt die met je zus en je mama. Hoe is dat?
“It’s quite a journey”, glimlacht Jill. ”Als 24-jarige onderneemster wil je niet altijd het advies van je familie aanhoren, maar ik leer er echt enorm veel uit. Je kent elkaar goed en vertrouwt elkaar. Mijn mama is the real OG, die al haar ervaringen en wijsheid met ons deelt. Ik ben dan de creatieveling en mijn zus de economist, twee tegenpolen. Wat net goed is, want de dag dat het niet meer gaat wrijven, dan klopt het niet meer. Van wrijven komt namelijk de diamant”, verwoordt ze schitterend. “Ik heb geen zo’n klankbord, dus ik onderneem vaak op buikgevoel”, reageert Hakan. “Soms mis ik wel iemand om mee te overleggen, maar anderzijds is het mijn eigen merk, mijn eigen identiteit. Als die persoon dan anders zou denken, zou ik daar wel moeite mee hebben. Ik kan het ook niet loslaten. Ik ben er 24 op 7 mee bezig. Het is mijn passie en ik haal voortdurend inspiratie uit het dagdagelijkse leven.”
Mannen zijn van Mars, vrouwen van Venus. Hoe uit zich dat in het shoppen?
“De gemiddelde Vlaamse man kleedt zich graag tijdloos en neutraal. Een donkerblauw pak uit fijn merinowol is dan ook hét go to-kostuum. Makkelijk te combineren, met zowel geklede schoenen als sneakers, witte of lichtblauwe hemden, kan je er alle richtingen mee uit, van feestelijk tot zakelijk. Maar hoe meer pakken, hoe gedurfder ze wel eens gaan. Het is ook fijn om te zien dat de combinaties, snits of motieven die ik zelf draag, hen inspireren en soms over de streep doen trekken”, waardeert Hakan. “Businessmannen komen meestal alleen en het moet dan ook vaak snel gaan. Bruidegommen daarentegen, nemen de vrouw, familie en/of getuigen mee. Et les goûts et couleurs …”, knipoogt hij. “Als ik zie dat de trouwer te veel beïnvloed wordt, grijp ik wel in. Met de juiste woorden op de juiste momenten”, licht Hakan toe.
“Ons grootste cliënteel zijn zakelijke vrouwen, maar we krijgen ook meer en meer vraag naar bridal suits. Dan wil ik nóg meer dat alles naadloos verloopt”, geeft Jill eerlijk toe. “In tegenstelling tot mannen, spelen vrouwen wel graag met kleur. Zwart of grijs verkopen we dan ook het minst. Veel dames shoppen strong and independent, maar als de partner mee is, gebeurt het wel eens dat ze hun maatpak eerst aan hen tonen, nog voor ze zelf in de spiegel hebben gekeken. Dan ligt onze women empowerment-filosofie aan diggelen”, lacht ze met pijn in het hart. “Doe het in de eerste plaats voor jezelf, dames!”
Het juiste pak kan je een hart onder de riem steken. Zien jullie dat gebeuren voor de spiegel?
“Van naald tot draad”, glundert Jill. “In de ketens kan je ook wel toffe pakken vinden, maar er hangt weinig emotie of geen verhaal aan verbonden”, vertelt ze verder. “Maatwerk is inderdaad slow fashion, waar niet de trends maar de persoon de insteek is”, bevestigt Hakan. “Zoals een meisje dat net afgestudeerd is en een eerste pak van haar mama krijgt. Of een hippe granny die een custom-made kostuum voor haar 90ste verjaardagsfeest wilt. We zien ze stralen en op hun beurt zijn ze een rolmodel voor anderen. Of dat nu op hun werk, aan de crèche of op restaurant is”, beschrijft Jill. “Die bescheiden maar toch trotse glimlach in de spiegel, wanneer mijn klanten hun pak voor de eerste keer aantrekken, en het dan ook meteen willen aanhouden”, straalt Hakan. “Mensen een confidence kick geven, daar doen we het voor.”
Wij (en onze partners) zetten een door jullie gemaakt pak alvast op onze wishlist, maar wie is jullie droomklant?
“Het lijkt me heel fijn om Michelle Obama of Kamala Harris te ontmoeten en te kleden. Power women met een boodschap, die dingen teweeg kunnen brengen”, bewondert Jill. “Voor mij mag Brad Pritt of George Clooney wel eens komen aankloppen. Ik ben opgegroeid met de Ocean Eleven-reeks, waarin ze allemaal zo wijs in het pak gekleed zijn. Mocht ik ooit één van hen kunnen stylen… Mic drop. Hakan out”, grapt hij.
Pak het ervan in het nieuwe jaar, Jill en Hakan!